Keinonenä haistaa pommit ja virukset lentokoneesta

Nyt lentoturvallisuutta aiotaan lisätä uudella anturilla, johon on käytetty sekä eläviä soluja että elektroniikkaa.

Uusi tekniikka haastaa pommikoirat. Eurooppalainen lentokonevalmistaja Airbus aikoo nimittäin varustaa lentokoneensa keinonenillä.

Airbus aikoo varustaa lentokoneensa hiljattain kehitetyllä keinonenällä. Se sisältää eläviä soluja, jotka reagoivat tiettyihin ilmassa välittyviin molekyyleihin.

© Koniku Inc.

Airbus kehittää keinonenää yhteistyössä Koniku Inc. -yrityksen kanssa. Koniku on jo yli kymmenen vuotta työstänyt menetelmää, jossa yhdistyisivät elävät solut ja elektroniikka.

Tuloksena on syntynyt antureita, jotka pystyvät tunnistamaan ilmasta tietyt molekyylit ja laukaisemaan hälytyksen, jos lähistöllä on räjähteitä tai vaarallisia kemikaaleja.

Aivosolut saavat hajuaistin

Antureiden ydin koostuu soluista, jotka Koniku Inc. -yrityksessä on räätälöity tiettyjen tehtävien ratkaisemiseen. Yrityksessä on muokattu astrosyyteiksi kutsuttuja aivosoluja lisäämällä niihin uusia geenejä, jotka saavat solujen pinnalle muodostumaan hajureseptoreja.

Kun ilmassa olevat hajumolekyylit aktivoivat reseptorit, solut alkavat lähettää sähköisiä impulsseja, jotka keinonenän mikrosiru rekisteröi.

Keinonenää voidaan käyttää sekä lentokoneessa sisällä että lentoaseman turvatarkastuksessa.

© Koniku Inc.

Airbus aikoo asentaa ensimmäiset keinonenät lentokoneisiinsa jo vuoden 2020 lopulla testikäyttöön. Antureita kiinnitetään käsimatkatavaralokeroiden kansiin istuimien ylle ja oviaukkoihin niin, että ne "haistelevat" koneeseen nousevia matkustajia.

Covid-19-tautiepidemian puhkeamisen jälkeen Airbus ja Koniku Inc. päättivät kehittää keinonenää niin, että se oppii reagoimaan myös ilmassa oleviin viruksiin.