Boom Supersonic, Overture, Concorde, overlydsfly

Concorde saa vihreän seuraajan 2025

Pian siivilleen nouseva ääntä nopeampi lentokone on nimeltään Overture. Vaikka se muistuttaa Concordea, se meluaa paljon vähemmän ja käyttää hiilidioksidineutraalia polttoainetta.

Pian siivilleen nouseva ääntä nopeampi lentokone on nimeltään Overture. Vaikka se muistuttaa Concordea, se meluaa paljon vähemmän ja käyttää hiilidioksidineutraalia polttoainetta.

Boom Supersonic

Concorde teki viimeisen kaupallisen lentonsa 24. lokakuuta 2003. Brittiläis-ranskalainen luomus oli 27 vuotta ainoa lentoyhtiöiden reittiliikenteessä käyttämä ääntä nopeampi lentokone, mutta epätaloudellisena konetyyppi jouti jo eläkkeelle.

Sittemmin Concordelle on yritetty kehitettää useita vaihtoehtoja. Viimeksi Boom Supersonic on ilmoittanut päässeensä pitkän harppauksen eteenpäin erittäin nopean Overture-matkustajakoneensa valmistuksessa.

Maailman suurimpiin lentoyhtiöihin kuuluva United Airlines on tilannut Boom Supersonicilta 15 ääntä nopeampaa lentokonetta. Lisäksi kaksi yritystä on alkanut yhdessä kehittää erikoispolttoainetta sitä varten.

Helsingistä New Yorkiin 3 tunnissa

Overturen huippunopeuden on määrä olla 2 000 km/h. Polttoaineen ei pitäisi lisätä hiilidioksidin määrää.

Esikuva Concorde suunniteltiin 1960-luvulla. Overturen suunnittelijat ovat kuitenkin aloittaneet työnsä puhtaalta pöydältä.

Kolmion muotoisena Overture muistuttaa kaukaa katsottuna Concordea. Overturen runko koostuu kevyistä nykyaikaisista yhdistelmämateriaaleista.

Meluhaittoja vähennetään moderneilla moottoreilla, jotka nostavat 80 tonnin painoisen koneen ilmaan lisäämättä työntövoimaa jälkipolttimella. Concordessa jälkipolttimia käytettiin lentoonlähdössä ja kiihdytyksessä. Se lisäsi rajusti polttoaineenkulutusta.

Boom Supersonic kiinnittää erityisesti huomiota polttoaineeseen. Kulutusta hillitään optimoimalla koneen aerodynaamiset ominaisuudet, ja tankit täytetään uusiutuvalla lentopolttoaineella (SAF, sustainable aviation fuel).

Fossiilisen lentopetrolin vaihtoehto valmistetaan jätteistä ja tähteistä öljyn sijasta. Tavoitteena on hiilidioksidineutraali lentäminen.

Overture on tarkoitus saada siivilleen 2025 ja ottaa käyttöön 2030.