C-17 on lentoliikenteen työhevonen

Kuljetuskone C-17 nousi ensimmäistä kertaa ilmaan 30 vuotta sitten. Siitä lähtien sillä on kuljetettu rahtia ja joukkoja maailman kriisipesäkkeisiin. Viimeksi Yhdysvaltojen C-17-kone täyttyi afgaaneista, jotka pakenivat Kabulin lentokentän kaaoksesta.

Kuljetuskone C-17 nousi ensimmäistä kertaa ilmaan 30 vuotta sitten. Siitä lähtien sillä on kuljetettu rahtia ja joukkoja maailman kriisipesäkkeisiin. Viimeksi Yhdysvaltojen C-17-kone täyttyi afgaaneista, jotka pakenivat Kabulin lentokentän kaaoksesta.

Staff Sgt. Jacob N. Bailey, U.S. Air Force

Long Beach, Kalifornia, 15. syyskuuta 1991: Yhdysvaltojen puolustusvoimien uusi McDonnell Douglas C-17 Globemaster -kuljetuskone nousi ilmaan ensimmäistä kertaa.

Koneen siipien kärkiväli on yli 50 metriä, ja se voi kuljettaa lähes 80 tonnin lastin. Niinpä se on kolmen vuosikymmenen aikana kuljettanut rahtia, hätäapua ja sotilaita eri puolille maailmaa.

C-17-kone nousi elokuussa 2021 jälleen avainasemaan, kun Taliban otti vallan Afganistanissa, ja epätoivoisia siviilejä evakuoitiin Kabulin lentokentältä.

C-17-kuljetuskoneen kehitystyö kesti pitkään, yli kymmenen vuotta, sillä koneelle asetettiin erittäin korkeat vaatimukset. Sen piti olla selvästi nopeampi kuin sen edeltäjä Hercules-kuljetuskone. Siihen piti myös mahtua enemmän lastia, mutta samaan aikaan sen piti pystyä nousemaan ja laskeutumaan hyvin lyhyillä kiitoradoilla.

C-17 voi operoida jopa noin 900 metriä pitkillä kiitoradoilla. Täydessä lastissakin se tarvitsee laskeutumiseen vain 1 067 metriä. Tavallinen matkustajakone tarvitsee kaksi kertaa niin pitkän kiitoradan.

C-17, Canada, kuljetuskone

C-17 Globemaster -kuljetuskoneeseen mahtuu lastia lähes 80 tonnia.

© Adrian Pingstone

FAKTA: C-17 Globemaster

Valmistusvuodet: 1991–2015
Pituus: 53 metriä
Siipien kärkiväli: 52 metriä
Paino: 128 tonnia
Rahdin määrä: 77,5 tonnia
Nopeus: 830 km/h
Toimintasäde: 5 000–8 000 km
Koneiden määrä: 279

Kolme vuosikymmentä sitten tapahtuneen ensilennon jälkeen C-17-kuljetuskonetta on käytetty sotilaallisissa ja humanitaarisissa operaatioissa eri puolella maailmaa:

  • Tuhannen yhdysvaltalaisen laskuvarjojääkärin pudotus Irakiin vuonna 2003
  • Reittiliikenne Antarktiksessa sijaitsevalle McMurdon tutkimusasemalle
  • Hätäapukuljetukset luonnonkatastrofeissa, muun mussa hirmumyrsky Katrinan yhteydessä sekä rahdin ja joukkojen kulketus sotilastehtäviin eri puolille maailmaa.

C-17-kuljetuskoneeseen pakataan myös panssaroidut limusiinit ja muu varustus silloin, kun Yhdysvaltojen presidentti matkustaa joko kotimaassaan tai ulkomailla.

C-17, limusiini

Kuljetuskonetta on käytetty myös erikoistehtäviin. Tässä kuljetetaan Yhdysvaltojen presidentin limusiinia.

© D. Winslow

C-17-koneen valmistus lopettiin vuonna 2015, kun tehdas siirtyi Boeingin omistukseen ja valmiina oli jo kaikkiaan 279 konetta.

Kun varsinainen lentokonetuotanto loppui, tehdas jatkoi varaosien valmistusta vuoteen 2017 asti. Käyttövarman kuljetuskonemallin uskotaan toimivan vielä 30–40 vuotta.

VIDEO: Tutustu C-17 Globemaster -kuljetuskoneeseen