Vuonna 1903 Orville Wright teki historian ensimmäisen rekisteröidyn lennon moottorikäyttöisellä kulkuneuvolla, joka oli ilmaa painavampi. Lento Flyer-koneella kesti vain 12 sekuntia, ja sen pituus oli vain hieman yli 36,5 metriä eli se oli lyhyempi kuin Boeing 747:n siipiväli.
Ensi lento: 1903
Junkers F.13
Vuonna 1919 saksalainen Hugo Junkers suunnitteli ja rakensi maailman ensimmäisen metallisen lentokoneenrungon. Hän varusti koneen paksuilla siivillä, jotka tuottivat suuremman nosteen. F.13 oli myös ensimmäinen kone, jossa siipiä eivät enää tukeneet ulkoiset tukirakenteet.
Ensi lento: 1919
>> Tilaa Tieteen Kuvalehti, saat lennokin!
Supermarine Spitfire
Toisen maailmansodan tunnusomaisin kone oli brittiläinen Spitfire-hävittäjä. Koneen siivistä oli tehty soikeat, jotta niiden ilmanvastus olisi mahdollisimman pieni. Tämä teki Spitfirestä muita aikakauden koneita nopeamman. Saksalaislentäjät olivat tiettävästi erittäin kateellisia siitä edusta, minkä kone antoi brittilentäjille ilmassa.
Ensi lento: 1936
Boeing 307 Stratoliner
Stratoliner oli ensimmäinen matkustajakone, jossa oli paineistettu matkustamo. Se merkitsi, että sillä pystyttiin lentämään kuuden kilometrin korkeudessa ja ylittämään useimmat sääilmiöt, mikä edisti huimasti matkustajaliikenteen kasvua.
Ensi lento: 1938
Bell X-1
Rakettimoottorilla varustettu Bell X-1 -testikone kehitettiin ainoastaan rikkomaan äänivalli eli lentämään ääntä nopeammin. Temppu onnistui 14. lokakuuta 1947, kun koelentäjä Chuck Yeager pakotti koneen 1 100 kilometrin tuntinopeuteen – 1,06-kertaisen äänen nopeuteen.
Ensi lento: 1946