Raskaimman painoluokan kuorma-auto on ensi kertaa ajanut pitkän matkan julkisilla teillä niin, ettei sen ohjaamossa ollut lainkaan ihmistä eikä ihminen muutenkaan puuttunut sen ajoon.
Ajomatka oli 128 kilometriä, ja reitti kulki pitkin Yhdysvaltojen Arizonan osavaltion maanteitä. 40 tonnin painoinen kuorma-auto ajoi matkan autonomiatasolla 4 alusta loppuun.
Autojen autonomia luokitellaan kuuden tason mukaisesti
- Taso 0: Kuljettajalla on ajoneuvo 100-prosenttisesti hallinnassaan.
- Taso 1: Autossa on esimerkiksi mukautuva vakionopeussäädin tai automaattinen pysäköinti, mutta kuljettaja ohjaa ja hänen täytyy olla valppaana koko ajan.
- Taso 2: Autossa on automaattinen ohjaus ja nopeudensäätö, mutta kuljettajan pitää olla valppaana ja valmiina ottamaan auto haltuunsa.
- Taso 3: Autossa on automaattinen ohjaus ja nopeudensäätö. Kuljettajan ei tarvitse osallistua ajoon, mutta hänen pitää olla valmiina puuttumaan siihen tarvittaessa.
- Taso 4: Auto toimii itsenäisesti tietyissä olosuhteissa, esimerkiksi tietyllä alueella tai jonossa. Kuljettajan täytyy voida puuttua ajoon tarvittaessa, mutta muuten hän voi vaikkapa nukkua.
- Taso 5: Auto on täysin itsenäinen: siinä ei ole ohjauspyörää eikä polkimia, ja kuljettaja on tarpeeton.
Tasot on määritellyt Society of Automotive Engineers International, ja autoteollisuus on hyväksynyt ne maailmanlaajuisesti. Lähde: SAE
Kuorma-auto näkee kilometrin eteenpäin
Itsenäisesti ajavan kuorma-auton tekniikan on kehittänyt yhdysvaltalainen TuSimple-yritys.
Tekniikka yhdistää erilaiset tutkajärjestelmät ja optiset HD- eli teräväpiirtokamerat. Niiden avulla kuorma-autolle avautuu 360 asteen näkymä ja se havaitsee esteet jo kilometrin päästä.
Tien ja esteiden näkeminen näin pitkälle on ratkaisevan tärkeää raskaille kuorma-autoille, koska niiden jarrutusmatka, noin 180 metriä, on kaksi kertaa niin pitkä kuin tavallisten henkilöautojen.
Matkaa oli harjoiteltu 1 800 kertaa kuljettajan kanssa
Kuljettajaton kuorma-automatka tehtiin tiiviissä yhteistyössä paikallisten viranomaisten kanssa. Varmuuden vuoksi poliisiauto ajoi 800 metriä kuorma-auton takana ja tarkkailija 8 kilometriä sen edessä.
Ennen kuin kuorma-auto päästettiin tielle omin päin, se oli ajanut reitin 1 800 kertaa ohjaamossaan kuljettaja, joka oli valmis tarvittaessa puuttumaan auton kulkuun.
Yritys on julkistanut automaattiajosta lehdistötiedotteen. Siihen kuuluu video, johon on tallennettu koko matka alusta loppuun.
Katso oheinen video: