Robotit ohjaavat pian maailman merien suurimpia aluksia
Kauppojen hyllyille tulevista tavaroista melkein 90 prosenttia on kuljetettu kontissa. Pian kuljetukset hoituvat itsestään: aluksista tulee täysin automaattisia, ja satamatyöntekijät korvataan riuskoilla roboteilla.
Euroopan suurimmassa konttisatamassa Rotterdamissa odotetaan uutta alusta saapuvaksi. Satamaan tulee runsaat 10 miljoonaa konttia vuosittain, mutta 1 000 hehtaaria laajalla satama-alueella ei ole paikalla yhtä ainutta työntekijää.
Satama toimii täysin robottien voimin
Robotit tekevät yhteistyötä
Suurten satamanostureiden kauko-ohjauksesta vastaa valvomo, jonka täsmälliset toimintaohjeet auttavat purkamaan aluksen lastin tehokkaasti ja turvallisesti.
Satamanosturin jäkeen autonominen konttilukki noutaa kontin. Terminaalin tietokonejärjestelmä ohjaa konttilukkia muun muassa laserantureiden ja magneettiraiteiden avulla.
Konttilukki siirtää kontin automaattisesti kontteja pinoavan ja pinoja siirtävän nosturin luo. Tämä määrittää sille parhaan paikan noutoajankohdan ja määränpään kannalta.
Kun noutava rekka saapuu terminaalin portille, sen tuulilasin vastaanottimeen lähetetään radioviesti. Auton lähetin vastaa siihen koodilla, jonka perusteella noutaja tunnistetaan.
Merten jättiläinen jättää kapteenin maihin
Ilman ihmisiä toimiva satama on vasta ensimmäinen askel konttien automatisoidussa maailmassa. Nyt laivanmoottoreiden valmistaja Rolls Royce aikoo saada merien suurimmat laivat, konttialukset, seilaamaan ilman kapteenia.
Lue lisää konttien tulevaisuudesta juuri ilmestyneestä uudesta Tieteen Kuvalehdestä.