
Maailman suurimman konttialuksen potkurin lavalla on mittaa yli kymmenen metriä.
Laivanrakennusalalla mottona on selvästi ollut: Suuri, suurempi, SUURIN!
Vuonna 1960 maailman suurin konttialus pystyi kuljettamaan 490 konttia, ja nykyiseeen ennätyksenhaltijaan, OOCL Hong Kong -alukseen, mahtuu 21 413 konttia.
Nyt ehkä kuitenkin on jo saavutettu alusten koon yläraja. Monet maailman satamista ovat merien jäteille liian pieniä, eikä satamia voida enää laajentaa.
Alla oleva esitys havainnollistaa laivojen kehitystä.
###
- Konttialus, joka on liian iso satamaan

Nykyinen ennätyksenhaltija, OOCL Hong Kong, laskettiin vesille toukokuussa 2017, ja se on yksi kolmesta aivan uuden konttialusluokan aluksesta, joihin mahtuu yli 20 000 konttia.
Luokan alukset ovat niin suuria, että ne eivät pääse enää Pohjois-Amerikan satamiin.
###
- Merten pilvenpiirtäjä on kevyt huipulta

Maailman suurin risteilyalus, Harmony of the Seas, on kelluva kaupunki, jossa on tilaa 6 780 matkustajalle ja 2 300 miehistön jäsenelle.
Huolimatta siitä, että aluksessa on 18 kantta, laiva ei kaadu, koska moottorit ja painolasti on sijoitettu mahdollisimman alas ja ylemmät rakenteet on tehty kevyistä materiaaleista.
##
- Lentotukialusta ei tarvitse tankata

USS Gerald R. Ford on Yhdysvaltojen laivaston uusin lentotukialus.
Ydinkäyttöisellä aluksella on 4 660:n miehistö, ja se voi purjehtia ilman uutta polttoainetta vuosikymmeniä. Sen on määrä palvella laivastoa vuoteen 2100.
##
- Maailman suurin alus poraa kaasua

Porauslautta Prelude FLNG on samalla maailman suurin laiva.
Prelude FLNG:n rungolla on mittaa lähes viiden jalkapallokentän verran, ja se poraa maakaasua Australian rannikolla.