Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Maailman suurin purjealus sai siivet

Isot dieselillä toimivat rahtilaivat saavat nyt vihreän kilpailijan. Ruotsalainen varustamo aikoo laskea vuonna 2024 vesille 200 metriä pitkän tuulikäyttöisen aluksen.

oceanbirdwallenius.com

Sata vuotta kestäneen hiilen ja dieselin valtakauden jälkeen maailman rahtilaivat alkavat jälleen kulkea tuulen voimalla, vaikka purjeet ovatkin saaneet uuden muodon. Ruotsissa on kehitetty maailman suurin purjealus, jossa kankaisten purjeiden sijaan on viisi jättisiipeä.

Oceanbird-alus aiotaan laskea vesille jo vuonna 2024, ja sen tehtävänä on aluksi kuljettaa autoja Atlantin yli. Nykyisin siihen tarvitaan noin 450 alusta, jotka yhteensä kuluttavat päivässä 40 tonnia dieseliä.

200 metriä pitkästä Oceanbirdista tulee maailman suurin purjealus, kun se lasketaan vesille vuonna 2024.

© oceanbirdwallenius.com

Atlantin ylitys kestää Oceanbirdilta 12 päivää. Aika on pidempi kuin dieselkäyttöisillä aluksilla, mutta toisaalta Oceanbird tuottaa 90 prosenttia vähemmän kasvihuonepäästöjä kuin vastaava dieselalus.

Oceanbirdiin mahtuu kerralla 7 000 autoa. Hyvällä tuulella matka Atlantin yli kestää 12 päivää.

Tuulikäyttöinen alus painaa 32 000 tonnia. Se on 200 metriä pitkä ja 40 metriä leveä, ja teleskooppirakenteisia purjeita voidaan nostaa ja laskea.

Purjeet lasketaan sillan alitusta varten

Täydessä korkeudessaan purjeet kohoavat 80 metriä kannen yläpuolelle ja 100 metriä merenpinnan yläpuolelle. Kun ne on laskettu alimmilleen, aluksen korkeus on vain 45 metriä. Ala-asentoon laskeminen pienentää tuulen painetta myrskyssä ja mahdollistaa purjehtimisen monien siltojen ali.

Oceanbirdin purjeet ovat kuin pystyyn nostetut lentokoneen siivet. Teleskooppirakenteen ansiosta korkeutta voidaan säädellä 45:n ja 100 metrin välillä merenpinnan yläpuolella.

© oceanbirdwallenius.com

Alushankkeen taustalla ovat laivanvarustamo Wallenius Marine, SSPA-konsulttiyritys ja Tukholmassa sijaitseva Kuninkaallinen teknillinen korkeakoulu.

Wallenius Marinen mukaan suurin haaste on saada runko ja purjeet toimimaan aerodynaamisena kokonaisuutena, joka tuottaa mahdollisimman suuren nopeuden.

VIDEO: Tutustu aluksen purjeiden toimintaan

Purjeet rakennetaan teräksestä ja komposiittimateriaaleista, ja ne voivat kääntyä 360 astetta akselinsa ympäri tuulen seuraamiseksi. Aluksen huippunopeudeksi tulee 10 solmua eli noin 19 km/h.

Alus varustetaan varmuuden vuoksi myös moottorilla, josta tulee ehkä akkukäyttöinen. Moottoria käytetään käänneltäessä alusta kapeilla vesillä ja satama-alueilla.

Lue myös:

Laivat

Ohjaajaton laiva purjehtii Atlantin poikki

10 minuuttia
Laivat

Uusia paljastuksia: Estonian kyljessä on reikä

12 minuuttia
bermuda planes
Laivat

Bermuda: Kuuluisa lentokonemysteeri

0 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota