laiva, Norja, automaattinen

Historiallinen vesillelasku: Automaattinen konttialus seilaa sähköllä

Ei hiilidioksidipäästöjä, ei miehistöä. Uusi norjalainen konttialus näyttää tietä tulevaisuuden merenkulkuun.

Ei hiilidioksidipäästöjä, ei miehistöä. Uusi norjalainen konttialus näyttää tietä tulevaisuuden merenkulkuun.

CFC

Sähkökäyttöinen 80 metriä pitkä Yara Birkeland -alus on teknisesti valmis purjehtimaan tulevaisuudessa ilman miehistöä. Se voi lisätä turvallisuutta ruuhkaisilla vesialueilla, sillä monet onnettomuudet johtuvat inhimillisistä virheistä.

Alus voi kuljettaa jopa 3 200 tonnin lastin eli 120 konttia. Alus tekee testikuljetuksia 13 kilometriä pitkällä matkalla Norjan kaakkoisosissa sijaitsevien Porsgunnin ja Breivikin välillä. Lastina on lannoitteita.

Vaikka reitti onkin varsin lyhyt, alus korvaa vuodessa 40 000 dieselillä kulkevan kuorma-auton matkaa. Laskelmien mukaan siten säästyy 678 tonnin hiilidioksidipäästöt vuodessa.

automaattinen, Norja, Yara

Yara Birkeland -projektin johtaja Jostein Braaten esittelee aluksen kahdeksaa akustoa.

© REUTERS/Victora Klesty

Aluksessa perinteisen konehuoneen tilalla on kahdeksan akustoa, jotka ladataan vesivoimalaitoksilla tuotetulla vihreällä sähköllä. Täyteen ladattuna akuissa on 6,8 MWh, mikä vastaa noin sadan Teslan akkuja. Akkujen varassa alus etenee 15 solmun nopeudella.

Yara Birkelandin kehitys- ja valmistustyö on tehty yhteistyössä norjalaisen kemikaalivalmistajan Yaran ja tekniikkayritys Kongsbergin kanssa. Kongsberg aikoo kehittää aluksen järjestelmiä ja antureita edelleen, jotta alus voi pian toimia täysin itsenäisesti.

Porsgrunnin ja Breivikin välisellä reitillä alus navigoi kapeissa vuonoissa ja kulkee kahden sillan ali. Lisäksi reitillä pitää ottaa huomioon voimakkaat virtaukset ja lukuisat kauppa-alukset, huviveneet ja kajakit.

Yara, Norja, automaattialus

Yara Birkelandin malli esiteltiin ensimmäistä kertaa Trondheimissa syyskuussa 2017.

© Yara International ASA

Alus teki neitsytmatkansa Hortenista Osloon, missä se koronan aiheuttaminen viivästysten jälkeen esiteltiin yleisölle.

Alus aloittaa kaupallisen toimintansa vuonna 2022. Kaksi vuotta kestävän koeajan jälkeen päätetään, saako se toimia täysin automaattisena aluksena Norjan vesillä.