Amsterdamin kanavat testaavat robottiveneen

Autonomisen aluksen on tarkoitus osoittaa kykynsä vaikealla testiradalla: Amsterdamin kanavissa.

Autonomisen aluksen on tarkoitus osoittaa kykynsä vaikealla testiradalla: Amsterdamin kanavissa.

MIT CSAIL

Yhdysvaltalaisen Massachusettsin teknillisen korkeakoulun ja alankomaalaisen kaupunkisuunnittelun tutkimuslaitoksen AMS:n yhteistyöhankkeessa syntynyt autonominen alus on nyt valmis koekäyttöön Amsterdamin kanavissa.

Sähkötoiminen robottivene, Roboat, voi ottaa kerralla viisi matkustajaa. Sen akuissa riittää virtaa jopa kymmenen tunnin ajoon.

Navigaatiojärjestelmä käyttää hyväkseen sekä tarkkoja karttoja että satelliittipaikannusta. Automaattialus on varustettu 360 asteen kameroilla ja lidarilla eli valotutkalla. Ohjausautomatiikka havaitsee esteet ja estää yhteentörmäykset.

roboat, drooni, Amsterdam

Roboat navigoi GPS:n, 360 asteen kameroiden ja valotutkan avulla.

© MIT CSAIL

Alumiinirunkoinen automaattialus on muunnettavissa käyttötarkoituksen mukaan. Siitä voidaan tehdä esimerkiksi kanavataksi tai jätteenkuljetusvene. Liittämällä yhteen useita aluksia on mahdollista rakentaa tilapäinen ponttonisilta.

Vaikka Roboat on suunniteltu toimimaan täysin itsenäisesti, sitä voidaan tarkkailla valvomosta. Valvottavia aluksia voi olla yhtä aikaa jopa 50. Ongelmatilanteissa valvojan on mahdollista puuttua alusten toimintaan ja varmistaa, etteivät ne vaaranna vesiliikenteen turvallisuutta.

Amsterdamin laaja ja monimuotoinen kanavaverkko on erinomainen mutta vaativa testausympäristö. Sen etuihin kuuluu vilkkaan liikenteen lisäksi se, että nopeusrajoitus on kuusi kilometriä tunnissa.