Valo-ohjattu risteys suojatie

Lähes jatkuvat vihreät valot pelastavat jalankulkijoita

Lontoossa on otettu käyttöön useita keinoja pelastaa ihmishenkiä liikenteessä, ja suurin hyöty niistä on jalankulkijoille.

Lontoossa on otettu käyttöön useita keinoja pelastaa ihmishenkiä liikenteessä, ja suurin hyöty niistä on jalankulkijoille.

Shutterstock

Joukko teknisiä ja hyvin maanläheisiä liikennekäytäntöjä on auttanut Britannian pääkaupungissa Lontoossa pitämään parempaa huolta kaupungin jalankulkijoista.

Siinä missä kaupungissa vuonna 2019 kuoli tai loukkaantui vakavasti 1 350 jalankulkijaa, vuonna 2020 luku oli tipahtanut 868 kuolemantapaukseen tai vakavaan onnettomuuteen. Lukuun on tietysti vaikuttanut myös koronapandemia, koska muutaman viime vuoden aikana töihin kaasuttelevien autoilijoiden määrä on ollut vähäisempi.

Silti vuoden 2022 normalisoituneessa liikenteessä odotetaan kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrän olevan noin 65 prosenttia pienempi kuin 15 vuotta sitten.

Pudotus johtuu muun muassa eräänlaisen jalankulkijoiden vihreän aallon ottamisesta käyttään 18 keskeisessä valo-ohjatussa risteyksessä.

Anturit kasvattavat turvallisuutta ja säästävät aikaa

18 valo-ohjattua risteystä on varustettu antureilla, ja jalankulkijoille valo vaihtuu punaiseksi vain, jos anturi rekisteröi auton lähellä suojatietä.

Sen jälkeen valo vaihtuu jälleen vihreäksi.

Yhdeksän kuukauden kokeilujakso osoitti, että käytäntö ei juuri kasvata autoilijoiden matka-aikaa, kun taas jalankulkijan riski joutua onnettomuuteen Lontoon vasemmanpuoleisessa liikenteessä turisteja pullistelevilla kaduilla pieneni 13 prosenttia.

Lisäksi suojateillä kulunut odotteluaika väheni kaikkiaan 1,3 tuntia päivässä.

Nyt kaupungin liikenneviranomainen, Transport for London (TfL), tutkii mahdollisuuksia laajentaa anturitekniikkaa useampiin valoristeyksiin ja kaupunkeihin yhteistyössä maan hallinnon kanssa.

Istutuslaatikoita, pyöräteitä ja pylväitä turvaksi

Lähes jatkuva vihreä valo suojateillä ei ole suinkaan ainoa TfL:n käynnistämä hanke, joka on vaikuttanut kuolin- ja onnettomuuslukujen laskuun.

Kahden viime vuosikymmenen aikana raskas liikenne on pakotettu pois kaupungeista ja kevyemmälle autoliikenteelle asetettu ruuhkamaksu. Toimenpiteet ovat yhdessä vähentäneet autojen määrää ja onnettomuuksien todennäköisyyttä.

TfL on viime vuosina myös rakentanut 260 kilometriä pyöräteitä ja estänyt autoilijoiden pääsyn kapeille teille istutuslaatikoilla ja muilla ajoesteillä, kuten pylväillä.

Kaupungin pormestari Sadiq Khan (Labour-puolue) aikoo vielä vuonna 2024 ottaa käyttöön hieman yli 30 kilometrin tuntinopeuden 220 kilometrillä Lontoon katuja, jolloin näillä osuuksilla vauhti ei enää olisi törmäyksissä niin tappava.

Vuonna 2041 ei enää liikennekuolemia

Juuri Sadiq Khan on yksi Vision Zero -hankkeen johtohahmoista. Vuonna 2018 käynnistetyn hankkeen tavoitteena on estää kaikki liikennekuolemat ja vakavat onnettomuudet kaupungissa vuoteen 2041 mennessä.

Kävelijöille, pyöräilijöille ja autoilijoille huipputurvallisten katujen lisäksi hanke voi tuottaa hyötyjä, jotka pidentävät ihmisten elinikää.

Tavoitevuoteen mennessä hiilidioksidipäästöjen ennakoidaan häviävän, yhä useamman liikkuvan terveellisesti jalan tai pyörällä ja ilmansaasteiden määrän vähentyvän merkittävästi.

Lontoon ilman arvioidaan olevan tällä hetkellä Englannin saastuneinta, mutta pääkaupungissa toteutetut liikennehankkeet ovat vaikuttaneet tilastoihin merkittävästi etenkin vuosina 2010–2020.

Lontoon kaupunginvaltuusto arvioi, että autoliikenteen rajoittaminen kaupungissa ja siitä seurannut ilmansaasteiden väheneminen on tuona aikana merkinnyt neljää miljoonaa elinvuotta lisää.

Lähes puolet kaupungin yhdeksästä miljoonasta asukkaasta saa siksi elää vuoden pidempään, koska hengitysilmassa on vähemmän dieselin ja bensiinin katkuja.