HYPERLOOP: Opiskelijat osallistuvat junakilpailuun
Alankomaalainen Delft Hyperloop esittelee 20. helmikuuta uusimmat suunnitelmansa Elon Muskin ideoimasta salamannopeasta junasta. Tieteen Kuvalehti pääsi kurkistamaan kulissien taakse.

Magneettisesti leijuva juna – Hyperloop – vie matkustajat Pohjolasta Pariisiin alle tunnissa.
Suunnilleen seitsemän vuotta sitten fysiikan opiskelija Edouard Schneiders keksi mielenkiintoisen kuljetuskonseptin: salamannopean junan nimeltään Hyperloop.
Siitä alkaen hän on ihmetellyt, miksi tämä kuljetusmuoto ei vieläkään ole edennyt suunnitelmia pidemmälle.
Tänä vuonna Schneiders sai ainutlaatuisen mahdollisuuden pitää taukoa opiskeluistaan ja vauhdittaa salamannopean junan kehitystä. Hän toimii 36 muusta opiskelijasta koostuvan ryhmän johtajana Delftin teknillisessä yliopistossa Alankomaissa.
Delft Hyperloopin kehitystyöhön osallistuvat opiskelijat eivät saa hankkeesta rahaa eivätkä opintopisteitä.
Hanke on täysin riippuvainen osallistujien vapaaehtoisesta panostuksesta. Työpäivä alkaa kello yhdeksän, ja innokkaat opiskelijat lähtevät harvoin kotiin ennen iltakymmentä.
Kööpenhaminasta Pariisiin alle tunnissa
Edouard Schneiders ja toinen hankkeeseen osallistujista – Maaike Hakker – ottavat meidät vastaan vanhassa rakennuksessa, jonka yliopisto on antanut Delft Hyperloop -hankkeen käyttöön.
Vierailijoita ei tänne hevin päästetä – rakennuksessa tapahtuva työ on huippusalaista.
Visionääri Elon Muskin ideoima Hyperloop on salamannopea juna, jonka nopeudeksi suunnitelmien mukaan tulee peräti 1 200 kilometriä tunnissa.
Sillä vauhdilla esimerkiksi matka Kööpenhaminasta Pariisiin taittuu alle tunnissa.
Hyperloop on eräänlainen kapseli (englanniksi pod), joka kulkee putkessa.
Erilaisia kilpailuja järjestämällä Musk pyrkii löytämään parhaat ja realistisimmat ehdotukset Hyperloopin toteuttamiseen.
Alankomaalainen Delft Hyperloopista vastaava opiskelijaryhmä onkin jo voittanut yhden näistä kilpailuista.
Maaike ja Edouard varovat paljastamasta liikaa hankkeensa teknisiä yksityiskohtia. He haluavat nimittäin osallistua myös seuraavaan kilpailuun – vielä paremmalla ehdotuksella.