Vihdoinkin se on totta: Yhdysvallat hyväksyi lentävän auton

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen on hyväksynyt ensimmäisen lentävän auton sekä teillä että ilmassa ajettavaksi. Auton huippunopeus maantiellä on 200 kilometriä tunnissa, ja hintaa komeudella on edullisimmillaan 162 000 euroa.

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen on hyväksynyt ensimmäisen lentävän auton sekä teillä että ilmassa ajettavaksi. Auton huippunopeus maantiellä on 200 kilometriä tunnissa, ja hintaa komeudella on edullisimmillaan 162 000 euroa.

Samson

Yhdysvaltalainen Switchblade on ensimmäinen auto, jolle on myönnetty lupa sekä maantieajoon että lentämiseen.

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA näytti hiljattain vihreää valoa Switchbladen tuottajan Samson Skyn tuotokselle.

Auton huippunopeus ilmassa on 322 kilometriä tunnissa ja tiellä kolmella pyörällä ajettaessa 200 kilometriä tunnissa. Ensimmäisiä malleja voi jo tilata valmistajalta.

Haaveista totta

Lentävät autot ovat olleet osa tulevaisuuden liikkumisen haavekuvaa siitä lähtien, kun ensimmäiset autot ilmestyivät teille yli sata vuotta sitten.

Viime vuonna FAA antoi kiinalaisvalmistaja Terrafugian lentäville kaksipaikkaisille Transition-autoille luvan nousta siivilleen, mutta autoilla oli ongelmia tavallisessa maantieajossa.

Niin kutsuttujen lentävien autojen tarina on ollut jo vuosia samanlainen kuin Transitionin. Ne ovat olleet enemmänkin drooneja tai muunneltuja lentokoneita, joilla on voinut ajaa myös maassa – Transition-hybridimallin tapauksessa teoreettinen huippunopeus maassa oli 100 kilometriä tunnissa.

Switchbladea on työstetty 16 vuoden ajan, ja heti FAA:n luvan saatuaan yritys hurjasteli kiitoradalla testiauton huippunopeudella, kuten tältä videolta näkyy:

Lentotestit alkamassa

Seuraavaksi 6,2-metrisellä hybridimallilla tehdään perusteelliset lentotestit. Samson Skyn mukaan testit aloitetaan alkusyksystä.

Switchbladen lentotestien valmistuttua auto on tarkoitus saada massatuotantoon vuoden 2023 loppuun mennessä.

840 kiloa painava kone voi kantaa enintään 260 kilon lastia, jolloin koneen yhteispaino on tonnin luokkaa. Aerodynaamisesti muotoillun koneen perästä nousee lentokäytössä pystyyn suuri pyrstö.

Siipiväli on 8,2 metriä, ja siivet saa taitettua kasaan kuin linkkuveitsen – mistä tulee myös koneen nimi Switchblade. Auto muuttuu lentokoneeksi napin painalluksella alle kolmessa minuutissa. Koneen tankissa on 125 litraa polttoainetta, joka riittää 720 kilometrin lentomatkaan.

Lentoonlähtö vaatii 335 metrin kiihdytyksen, ja laskeutumiseen tarvitaan tilaa 210 metrin verran.

Maailman yleisin lentokone Cessna 172 tarvitsee lentoonlähtöön 245-metrisen kiitoradan, kun taas laskeutumiseen tarvitaan 700 metriä vapaata tilaa.

Lentäviä autoja tilattu jo 1 700

Switchbladen ajamiseen maan pinnalla vaaditaan vähintään moottoripyöräkortti.

Lentoonlähtöön sen sijaan tarvitaankin jo yksityislentäjän lentolupakirja.

Konetta valmistavan Samson Skyn mukaan lentolupakirjaa ei kuitenkaan vaadita koneen ostamiseen, samoin kuin koneen ohjaamoon istumiseen ei tarvita lentokoulutusta – kunhan ajokki pysyy tiiviisti maan pinnalla.

Samson Skyn kallein Limited Edition -malli maksaa noin 750 000 euroa. Kilpailija Terrafugian kalleimman lentävän auton saa omakseen noin 400 000 eurolla, mutta auto ei ole tarpeeksi nopea moottoritieajoon.

© Samson

Halvimman mallin hinnat alkavat noin 162 000 eurosta. Switchbladen kalleimmat Limited Edition -mallit maksavat noin 750 000 euroa, ja rahalla saa ajokkiinsa nahkaistuimet, teräsviimeistelyn ja huippuluokan äänentoiston.

Yhdysvaltalaisen The Hill -median mukaan valmistajalla on ennakkotilauksia noin 1 700 Switchbladesta.

Pelkästään Yhdysvalloissa lentäviä autoja kehittää nyt noin 30 yhtiötä, jotka uurastavat saadakseen luomuksensa teille ja taivaalle lähivuosina.