Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tesla onnettomuudessa moottoritiellä.

Turmien jälkeen: Viranomaiset tutkivat Teslan turvallisuutta

Useat onnettomuudet ovat saaneet viranomaiset selvittämään, kuinka vaarallisia Teslat ovat. Tarkastelu kohdistuu etenkin paljon puhuttuun automaattiohjaukseen ja syttyviin akkuihin. Elon Musk pitää kuitenkin sähköautoa tavallisia autoja turvallisempana.

Shutterstock

Jokin aika sitten kaksi miestä menetti henkensä Texasissa pikkutiellä Houstonin pohjoispuolella. He törmäsivät autolla kaarteessa puuhun, ja kova vauhti aiheutti rumaa jälkeä.

Kumpikaan miehistä ei ollut varsinaisesti auton ratissa. Viranomaisten mukaan vuoden 2019 mallia olevaa Tesla Model S:ää ajoi autopilotti.

Onnettomuus oli jatkoa 23 turman sarjalle, joka on saanut Yhdysvaltojen viranomaiset tarkastamaan sähköautojen ohjelmia ja laitteita.

Turmat kyseenalaistavat turvallisuuden

Viimeisimmän kuolonkolarin jälkipuinti toi taas esiin vanhat huolet ja vaatimukset, kuten:

  • Automaattiohjausta ei saisi käyttää ilman ratissa olevaa kuljettajaa.
  • Automaattiohjausta ei saisi käyttää muualla kuin moottoriteillä, joiden tiemerkinnät ovat selvät.
  • Sähköautojen palavia akkuja on vaikea sammuttaa ja ne syttyvät helposti uudestaan.

Tesla on lakkauttanut tiedotusosastonsa, joten tapahtumia kommentoi johtaja Elon Musk – yleensä Twitterissä. Hänen mukaansa kyseisessä tapauksessa autopilotti tuskin oli päällä. Lisäksi hän totesi, ettei autossa edes ollut automaattiohjauksen vaatimaa ohjelmistoa.

Tesla on toistuvasti korostanut, että autopilotti ei ole täysautomaattinen ohjausjärjestelmä ja ettei se korvaa kuljettajaa kokonaan.

Autojen automaattisuutta arvioidaan kuusiportaisella asteikolla. Siinä 0 tarkoittaa kuljettajasta täysin riippuvaista autoa ja 6 autoa, jonka voidaan antaa liikkua muun liikenteen seassa puuttumatta ajoon. Jopa kaikkein autonomisimmat Teslat ovat enintään portaalla 2: auto tarvitsee kuljettajan, mutta autopilotti voi avustaa häntä esimerkiksi ryhmittymisessä.

Viimeaikaisten tapahtumien vanavedessä on kysytty kriittiseen sävyyn, toimiiko Teslan automaattiohjaus luvatulla tavalla. Useat Teslan omistajat ovat kertoneet, että autopilotti on aktivoitavissa myös teillä, joilla ei ole navigointikameroiden vaatimia tiemerkintöjä.

Internetissä on runsaasti videoita Tesloista, jotka liikkuvat ilman kuljettajaa, vaikkei sen pitäisi olla mahdollista ilman ohjelmiston näpelöimistä tai sen huijaamista esimerkiksi kiinnittämällä turvavyö. Kaiken lisäksi autopilotin pitäisi lakata toimimasta, jos järjestelmä ei havaitse kymmenessä sekunnissa ohjauspyörän liikettä.

Näin Teslan autopilotti toimii

Teslan oman arvion mukaan onnettomuusriski on autopilottia käytettäessä kymmenen kertaa pienempi kuin silloin, kun kuljettaja ajaa tavallista henkilöautoa.

Akkupalon sammuttaminen kestää vuorokauden

Ensimmäisten tietojen mukaan Texasissa sammutettiin palavaa autoa neljä tuntia. Paloviranomaiset kuitenkin tarkensivat uutisia kertomalla olleensa onnettomuuspaikalla jäähdyttämässä kuumentunutta akustoa neljä tuntia.

Varsinainen tulipalo oli sammutettu muutamassa minuutissa, viranomaiset tähdensivät.

Sähköautojen akustoa pidetään palovaarallisena. Akut voivat palaa kauan ja syttyä uudelleen. Valmistajan mukaan Teslan akustopalon sammuttamiseen voi mennä vuorokausi.

Siksi sähköauton akut palavat kauan

Akkupaloa on vaikea sammuttaa lämpökarkaamiseksi kutsutun ilmiön vuoksi. Se on vaikeasti pysäytettävä, lämpötilaa jatkuvasti nostava ketjureaktio.

Akuston jäähdyttämiseen kunnolla saatetaan tarvita 30 000 litraa vettä. Tesla ohjeistaa lisäksi eristämään auton 48 tunniksi.

Lähivuosina sammuttamista voidaan todennäköisesti tehostaa, kun sammutus- ja pelastustehtävissä toimiville karttuu enemmän kokemusta akkupaloista.

Lisäksi Tesla on patentoinut tekniikan, joka tuulettaa akkua heti, kun se osoittaa kuumenemisen merkkejä. Yhtiön kunnianhimoisena tavoitteena on ehkäistä akuissa syntyvä tuhoisa ketjureaktio ja siten parantaa sähköauton turvallisuutta.

Lue myös:

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota