Sähköautoennätyksiä syntyy parhaillaan kuin sieniä sateella.
Syyskuussa Tesla Model 3 oli eniten myyty auto Euroopassa – ei vain parhaiten myyvä sähköauto vaan myös parhaiten myyty henkilöauto ylipäänsä.
Kyse on ensimmäisestä kerrasta, kun sähköauto yltää moiseen.
Uusi palsta esittelee viikon tärkeimmät tekniikkauutuudet

Palstaa pitää tanskalainen tekniikkatoimittaja Nicolai Franck, joka tuntee kaiken maailman vekottimet, tietoverkot ja digipalvelut.
Palsta on riippumaton, eivätkä tuotteiden valmistajat maksa tuotteidensa mainitsemisesta.
Jos tarkastellaan Norjaa, sähköautojen myynti ylittää jatkuvasti edelliset luvut. Syyskuussa 77,5 prosenttia kaikista myydyistä henkilöautoista oli täysin sähköisiä, mikä on uusi maailmanennätys.
Jos mukaan lasketaan ladattavat hybridiautot, kaikkien ”vihreiden autojen” osuus oli 95 prosenttia.
Vain viisi prosenttia uusista Norjassa syyskuussa myydyistä henkilöautoista oli puhtaita bensiini- tai dieselautoja.
Teslan myynti kohosi
Etenkin Teslojen myynti on kasvanut Norjassa huimasti.
Elon Muskin sähköautoyhtiön osuus oli 32,1 prosenttia kaikista syyskuussa Norjassa myydyistä autoista. Tesla Model Y, joka on juuri vasta saatu Eurooppaan, oli kuukauden myydyin automalli, ja toisena oli Model 3.

Tesla Model Y on lyhyesti sanottuna katumaasturiversio Model 3:sta.
Tanskassa tehtiin myös syyskuussa uusi sähköautojen myyntiennätys. Sielläkin Teslan Model Y oli myydyin malli kaikkien polttoainetyyppien autoista.
Ruotsissa Model Y joutui samassa kuussa tyytymään toiseen sijaan.
Britit ovat myös hulluna sähköautoihin
Sähköautot ovat kovassa nosteessa muuallakin kuin vain Skandinaviassa.
Britanniassa Model 3 oli syyskuun eniten myydyin automalli ja jätti taakseen kaikki muut sähkö-, hybdridi-, bensiini ja dieselautot.
Edellä mainittujen maiden lisäksi myös Islanti ja Alankomaat ovat eturintamassa mitä tulee pelkästään sähköllä toimivien autojen hankkimiseen.
Autonvuokrausyritys tilasi 100 000 sähköautoa
Myös autonvuokrausalalla alkaa todella tapahtua.
Esimerkiksi Hertz-yritys tilasi Teslalta lokakuun lopulla 100 000 kappaletta Model 3 -autoja, jotka on tarkoitus toimittaa marraskuun 2021 ja vuoden 2022 alun välisenä aikana.
Se on suurin yksittäinen sähköautotilaus, joka koskaan on tehty.
Hertz haluaa lisäksi alkaa rakentaa vuokrauspisteille omaa latausverkostoaan, joka helpottaisi yrityksen vuokra-autojen lataamista.
Latausverkoston rakentaminen kangertelee
Juuri latausverkoston laajentaminen on tällä hetkellä suurin – ja ehkä viimeinen – este sille, että useissa Euroopan maissa myyntiluvut kääntyisivät sähköautojen hyväksi.
Latausverkoston laajentaminen ei yksinkertaisesti ole pysynyt ladattavien autojen myynnin perässä.
Tanskassa on tällä hetkellä yksi julkinen latausasema jokaista yhtätoista sähköautoa kohti. Kolme vuotta sitten latausasemia oli yksi neljää sähkö- tai hybridiautoa kohti.
Tesla avaa oman Supercharger-verkostonsa
Myös latausverkostoissa alkaa tapahtua pieniä muutoksia.
Tesla, joka omistaa maailman suurimman pikalatausverkoston, on ensimmäistä kertaa avannut sen niin, että muidenkin automerkkien käyttäjät voivat ladata autonsa Teslan Superchargereilla.
Aluksi kyse on kokeesta, joka käsittää kymmenen latauasasemaa Alankomaissa. Näyttää kuitenkin sillä, että Teslan latausasemille olisi yleistä kysyntää myös monissa muissa maissa.
Supercharger-verkosto käsittää tällä hetkellä yli 3 250 latausasemaa, joilla on yhteensä yli 29 000 latauspaikkaa.
Uudet akut toimivat pidempään – ja latautuvat nopeammin
Moni ei silti tee päätöstä hankkia sähköautoa, koska heitä huolestuttaa yhä, pääsevätkö he paikasta A paikkaan B (niin sanottu toimintamatka-ahdistus).
Nyt akkutekniikan nopea kehitys alkaa kuitenkin näkyä toden teolla.
Nykyisin muutkin sähköautot kuin Porschen tapaiset kalliit mallit on mahdollista ladata nopeasti.
Sekä uudessa Hyundai Ioniq 5:ssä että Kia EV6:ssa on akut, joiden 800 voltin jännite tekee pikalatauksen mahdolliseksi.

Kia EV6 voi optimaalisissa olosuhteissa latautua paljon nopeammin kuin useimmat muut nykyisin myynnissä olevat sähköautot.
Tämä merkitsee, että akku voidaan suotuisissa olosuhteissa ladata 10 prosentista 80:een 18 minuutissa tai autoon voidaan "tankata" sähköä 100 kilometrin ajoa varten 4,5 minuutissa.
Lisäksi markkinoille alkaa ilmaantua autoja, joiden akuilla voi yhdellä latauksella taittaa jopa 800 kilometriä.
Toimintamatka-ahdistus hellittää
Jos katsotaan Norjaa, näyttää siltä, että sähköautojen tuottamat perinteiset huolenaiheet alkavat olla mennyttä. Näin toteaa Øyvind Solberg Thorsen, joka johtaa Norjan tieliikenteen tiedotusneuvostoa OFV:ää.
"Lähes kaikki uudet autonhankkijat haluavat sähköauton. Sekä toimintamatka-ahdistus että muut huolenaiheet ovat historiaa, koska uudet sähköautot, joita nykyisin tulee markkinoille, ovat ladattavissa nopeasti tai pikavauhtia", Solberg Thorsen sanoo.
Hän lisää myös, että nykyisten yli 400 000 sähköauton omistajan kokemukset sähköautoista ovat niin hyviä, että ne vaikuttavat heidän ystäviinsä ja tuttaviinsa.
Halpa sähköauto puuttuu ja siitä tulee käännekohta
Lähes kaikilla perinteisillä automerkeillä on nykyisin valikoimissaan puhtaita sähköautoja, jotka on alun perin suunniteltukin sähköautoiksi.
Silti on yhä yksi iso asia, jonka pitää korjaantua, ennen kuin sähköautojen myynti ottaa seuraavan ison harppauksen: on kehitettävä sähköauto, johon useimmilla ihmisillä on varaa.
Tätä puutetta on muun muassa Volkswagen yrittänyt kiivaasti paikata.

Volkswagenin ID.Life-mallin lähtöhinnaksi on kaavailtu vain noin 20 000 euroa.
Saksan autojätti esitteli edellisessä kuussa konseptiauton nimeltä ID.Life, jonka suunnitelmien mukaan pitäisi tulla myyntiin vuonna 2025 ja jonka lähtöhinta Volkswagenin itsensä mukaan on vain noin 20 000 euroa.
Lisää eksoottisia sähköautoja luvassa
Samaan aikaan markkinoille pyrkii myös muita sähköautoja ja yhtä erikoisia sähköautoja.

Rivian sähköinen pick-up-auto on raikas tuulahdus sähköautomarkkinoilla. Amazon omistaa 20 prosenttia yhtiöstä.
Yhdysvalloissa osittain Amazonin omistama Rivian on juuri lanseerannut oman sähköisen versionsa modernista avolavapakettiautosta.
Samoin Volkswagen aikoo ilmeisesti jo vuonna 2022 tai viimeistään vuonna 2023 tuoda markkinoille ID.Buzzin, joka on saksalaisyrityksen ensimmäinen sähköinen versio legendaarisesta Kleinbusista.

ID.Buzz on sähköversio legendaarisesta Volkswagenin Kleinbusista. Auto tulee myyntiin vasta vuonna 2022 tai 2023.
Tulevaisuuden liikkuminen näyttää voimakkaasti sähköistyvän, joten voidaan hyvin odottaa, että uusien bensiini- ja dieselautojen kehitys hiljalleen hiipuu.
Kukaan autonvalmistaja ei halua vakavissaan uhrata rahaa ja energiaa menneen maailman teknologian kehittämiseen. Ja juuri sitä bensiini- ja dieselautoista näyttää nopeasti tulevan.