Auton nopeusmittari
© Shutterstuck

Nopeusmittarien mittavirheet

Ystäväni väittää auton nopeusmittarin ”valehtelevan”. Onko näin? Miten nopeus mitataan?

Yleensä nopeusmittari osoittaa todellista suurempaa nopeutta. Poikkeama on usein noin 10 prosenttia. Sen sijaan on harvinaista, että nopeusmittari näyttää todellista alhaisempaa tai täsmälleen oikeaa nopeutta. Useimmat autonvalmistajat säätävät mittarin ilmaisemaan hieman liian suurta nopeutta, koska sen katsotaan vaikuttavan myönteisesti kuljettajan ajokäyttäytymiseen eli parantavan liikenneturvallisuutta. Lisäksi nopeusmittarin asetuksissa otetaan huomioon renkaisiin liittyvät tekijät, kuten kuluminen, sillä renkaan koko vaikuttaa mittaustulokseen. Vaikutus voi olla useita prosentteja. Pyörällisten maakulkuneuvojen nopeusmittari on tavallisesti pyörimisnopeutta mittaava kierroslukumittari eli takometri. Perinteisesti autoissa on käytetty pyörrevirtamittaria, jossa on joustava akseli ja sen päässä metallikupin sisällä pyörivä magneetti. Magneetin käyttövaijeri on kytketty vaihdelaatikkoon. Liikkuva magneettikenttä aiheuttaa pyörrevirtoja ja magneettikuppiin voiman, jonka vaikutuksesta kuppi pyrkii kiertymään siihen kiinnitetyn jousen kimmovoimaa vastaan. Nopeus on suoraan verrannollinen kupin ja siihen sijoitetun osoittimen kiertymään. Nopeuden digitaalinen mittaus perustuu pyörivän rummun käämiin synnyttämiin sähkösykäyksiin, joiden taajuus lasketaan.