Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kuljettajaton kuorma-auto valtaa tiet 2021

Yhdysvaltalaisyritys on nyt valmis päästämään kehittämänsä kuljettajattoman kuorma-auton itsenäisesti maanteille.

TuSimple, Inc

Kuljettajaton kuorma-auto ohittaa nyt kuljettajattoman henkilöauton. Jo tänä vuonna yhdysvaltalainen TuSimple-yritys tekee ensimmäiset kokeet kuorma-autolla, joka pärjää maantiellä aivan itsenäisesti.

Kuorma-autoja testattiin vuonna 2020, jolloin ne kuljettivat tavaroita määrätyillä reiteillä, mutta silloin ohjaamossa istui kuljettaja, joka olisi voinut tarttua rattiin, jos jokin olisi mennyt pieleen.

Vuonna 2020 TuSimple-yritys suoritti ensimmäiset kokeet kuljettajattomalla kuorma-autolla. Tuolloin kuljettaja istui kuitenkin varmuuden vuoksi ohjaamossa.

© TuSimple, Inc

Syitä kuljettajattomien kuorma-autojen ripeään kehitykseen on monta. Ensinnäkin kuorma-autojen reitit määrätään ennalta ja ne ajavat pääosin moottoriteillä ja muilla isoilla teillä, joilla liikenne on yksinkertaisinta.

Lisäksi myös kuorma-autojen koko on etu. Siinä on hyvin tilaa tietokoneille ja antureille, joiden avulla auto löytää reittinsä. Ja anturit voidaan kuorma-autoissa asentaa korkeammalle kuin henkilöautoissa, joten niillä saadaan hyvä käsitys ympäristöstä ja saadaan auto "näkemään" pitkälle.

🎬 VIDEO: Tutustu kuljettajattomaan kuorma-autoon

TuSimple-yrityksen kuorma-autot käyttävät reitin hahmottamiseen optisia kameroita, tutkaa ja lidaria, joka on kuin tutka, mutta toimii radioaaltojen sijaan valon aallonpituudella.

Järjestelmä tuottaa kilometrin matkalle ulottuvan näkymän, mikä on kaksi kertaa niin pitkä matka kuin minkä ihmiskuljettaja voi erottaa.

Kuorma-auto "näkee" tutkan, lidarin ja optisten kameroiden avulla. Lidar (vaaleansininen) ulottuu 200 metrin matkalle, tutka (vihreä) kattaa 300 metriä, ja optiset kamerat näkevät jopa 1 000 metriä eteenpäin, mikä on kaksi kertaa niin pitkä matka kuin minkä ihmiskuljettaja erottaa.

© TuSimple, Inc

Kuljettajattoman kuorma-auton reaktioaika on TuSimple-yrityksen mukaan vain 15-osa ihmiskuljettajan reaktioajasta. Tietokoneohjattu ajo on myös sujuvaa ja sisältää vähemmän jarrutuksia ja kaistanvaihtoja kuin ihmiskuljettajalla.

Se tarkoittaa sitä, että renkaat kuluvat vähemmän ja polttoainetta säästyy noin kymmenen prosenttia. Lisäksi rahtikustannukset pienenevät 40 prosentilla, kun kuljettajan palkka säästyy.

Jos uudet kokeet sujuvat hyvin, TuSimple-yritys aikoo aloittaa kaupallisen toiminnan vähintään 50 kuljettajamattomalla kuorma-autolla vuonna 2024.

Lue myös:

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota