Kuljettajaton kuorma-auto valtaa tiet 2021

Yhdysvaltalaisyritys on nyt valmis päästämään kehittämänsä kuljettajattoman kuorma-auton itsenäisesti maanteille.

Yhdysvaltalaisyritys on nyt valmis päästämään kehittämänsä kuljettajattoman kuorma-auton itsenäisesti maanteille.

TuSimple, Inc

Kuljettajaton kuorma-auto ohittaa nyt kuljettajattoman henkilöauton. Jo tänä vuonna yhdysvaltalainen TuSimple-yritys tekee ensimmäiset kokeet kuorma-autolla, joka pärjää maantiellä aivan itsenäisesti.

Kuorma-autoja testattiin vuonna 2020, jolloin ne kuljettivat tavaroita määrätyillä reiteillä, mutta silloin ohjaamossa istui kuljettaja, joka olisi voinut tarttua rattiin, jos jokin olisi mennyt pieleen.

Vuonna 2020 TuSimple-yritys suoritti ensimmäiset kokeet kuljettajattomalla kuorma-autolla. Tuolloin kuljettaja istui kuitenkin varmuuden vuoksi ohjaamossa.

© TuSimple, Inc

Syitä kuljettajattomien kuorma-autojen ripeään kehitykseen on monta. Ensinnäkin kuorma-autojen reitit määrätään ennalta ja ne ajavat pääosin moottoriteillä ja muilla isoilla teillä, joilla liikenne on yksinkertaisinta.

Lisäksi myös kuorma-autojen koko on etu. Siinä on hyvin tilaa tietokoneille ja antureille, joiden avulla auto löytää reittinsä. Ja anturit voidaan kuorma-autoissa asentaa korkeammalle kuin henkilöautoissa, joten niillä saadaan hyvä käsitys ympäristöstä ja saadaan auto "näkemään" pitkälle.

🎬 VIDEO: Tutustu kuljettajattomaan kuorma-autoon

TuSimple-yrityksen kuorma-autot käyttävät reitin hahmottamiseen optisia kameroita, tutkaa ja lidaria, joka on kuin tutka, mutta toimii radioaaltojen sijaan valon aallonpituudella.

Järjestelmä tuottaa kilometrin matkalle ulottuvan näkymän, mikä on kaksi kertaa niin pitkä matka kuin minkä ihmiskuljettaja voi erottaa.

Kuorma-auto "näkee" tutkan, lidarin ja optisten kameroiden avulla. Lidar (vaaleansininen) ulottuu 200 metrin matkalle, tutka (vihreä) kattaa 300 metriä, ja optiset kamerat näkevät jopa 1 000 metriä eteenpäin, mikä on kaksi kertaa niin pitkä matka kuin minkä ihmiskuljettaja erottaa.

© TuSimple, Inc

Kuljettajattoman kuorma-auton reaktioaika on TuSimple-yrityksen mukaan vain yksi viidestoistaosa ihmiskuljettajan reaktioajasta. Tietokoneohjattu ajo on myös sujuvaa, ja se sisältää vähemmän jarrutuksia ja kaistanvaihtoja kuin ihmiskuljettajalla.

Se tarkoittaa sitä, että renkaat kuluvat vähemmän ja polttoainetta säästyy noin kymmenen prosenttia. Lisäksi rahtikustannukset pienenevät 40 prosentilla, kun kuljettajan palkka säästyy.

Jos uudet kokeet sujuvat hyvin, TuSimple-yritys aikoo aloittaa kaupallisen toiminnan vähintään 50 kuljettajattomalla kuorma-autolla vuonna 2024.