Tesla Model 3 saa Volkswagen Passatiin verrattuna surkean lähdön kilpailussa, jossa mitataan hiilidioksidipäästöjä. Sähköauto lyhentää kuitenkin nopeasti polttomoottoriauton etumatkaa.
Vastakkain Tesla Model 3 ja Volkswagen Passat

Tesla Model 3 Standard Range
- Käyttövoima: sähkö.
- Paino: 1 684 kiloa.
- Toimintamatka: 491 kilometriä.

VW Passat 1.6 TDI SCR
- Käyttövoima: dieselöljy.
- Paino: 1 567 kiloa.
- Toimintamatka: 1 204 kilometriä.
VALMISTUS

Akustolla suuri ilmastokuorma
Ruotsalaistutkijoiden mukaan akun hiilidioksidipäästöt ovat 146 kiloa kilowattituntia kohti. Tesla Model 3:n tapauksessa akuston ilmastokuorma on noin yhdeksän tonnia hiilidioksidia. Koska auton muiden osien tuotannossa ja kokoamisessa syntyy kymmenen tonnia hiilidioksidia, summaksi tulee 19 tonnia.
- Sähköauton kokonaishiilidioksipäästöt: Noin 19 tonnia.
Polttomoottoriauto saa etumatkaa
Volkswagen Passatin valmistus aiheuttaa noin kymmenen tonnin hiilidioksidipäästöt. Määrä on siten selvästi pienempi kuin Tesla Model 3:n. Niinpä voidaan sanoa, että uudella polttomoottoriautolla on noin puolet pienempi ilmastokuorma kuin tuliterällä sähköautolla.
- Polttomoottoriauton kokonaishiilidioksidipäästöt: Noin 10 tonnia.
KÄYTTÖVOIMAN TUOTANTO JA KULUTUS

Sähkö ei ole päästötöntä
Vaikka sähköauto ei käytännössä aiheuta hiilidioksidipäästöjä ajon aikana, niitä on syntynyt sen akustoon varastoidun energian tuotannossa. Polttomoottoriauto ei voi kuitenkaan kasvattaa ajossa kaulaa sähköautoon, vaan sähköauto saavuttaa sitä jatkuvasti.
- Sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt vuodessa: 694 kiloa.
- Kymmenen vuoden / 200 000 ajokilometrin hiilidioksidisumma: 29 262 kiloa.
Diesel on jalostettua maaöljyä
Dieselöljyn tuotanto- ja jakeluketjussa ja poltossa vapautuu ympäristöön noin 4,5 kertaa niin paljon hiilidioksidia vuodessa kuin sähköauton tarvitseman energian tuotannossa ja siirrossa. Siksi polttomoottoriauto menettää vertailussa nopeasti sen etulyöntiaseman, joka sillä on tehtaasta lähtiessä.
- Polttoaineesta johtuvat hiilidioksidipäästöt vuodessa: 3 245 kiloa.
- Kymmenen vuoden / 200 000 ajokilometrin hiilidioksidisumma: 43 911 kiloa.
KÄYTTÖ JA HUOLTO

Sähköauto säästää
Auton huollossa syntyy vuosittain melko vähän hiilidioksidipäästöjä. Tesla Model 3:lla on mahdollista ajaa melkein päästöttömästi. Moottori hyödyntää akuston energiasta noin 94 prosenttia, sillä vain kuusi prosenttia hukkautuu lämpönä.
- Huollon vuotuiset hiilidioksidipäästöt: 135 kiloa.
Fossiiliauto tuhlaa
Volkswagenin kunnossapito aiheuttaa vuodessa hieman suuremmat hiilidioksidipäästöt kuin Teslan. Polttomoottoriauto tuottaa ajossa jatkuvasti hiilidioksidia. Dieselmoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan 40 prosenttia, eli 60 prosenttia polttoaineen energiasta hukkautuu.
- Huollon vuotuiset hiilidioksidipäästöt: 138 kiloa.
ROMUTUS

Akkujen kierrätys ontuu vielä
Sekä sähkö- että polttomoottoriautoissa on paljon helposti kierrätettäviä osia ja materiaaleja. Sähköauton akuston uudelleenkäytössä on kuitenkin kehitettävää. Akkuja voidaan kunnostaa ja käyttää toisiin tarkoituksiin. Myös akkujen arvokkaita raaka-aineita on mahdollista ottaa talteen kierrätyslaitoksissa.
- Romutuksessa syntyvät hiilidioksidipäästöt: 1 967 kiloa.
Fossiiliauto on helpompi kierrättää
Polttomoottorin ja vaihteiden metalliosia voidaan käyttää uudelleen, ja muutenkin fossiiliauton kierrätysprosessi on yksinkertaisempi kuin sähköauton. Tämä keventää polttomoottoriauton ilmastokuormaa.
- Romutuksessa syntyvät hiilidioksidipäästöt: 66 kiloa.
VERTAILUN VOITTAJA

Sähköauto on vahvoilla
Useimmissa tapauksissa sähköauton ilmastokuorma jää pienemmäksi kuin dieselauton. Polttomoottoriauton hiilidioksidipäästöihin vaikuttaa kuitenkin käytettävä polttoaine. Se voi olla myös uusiutuvaa biopolttoainetta.