Ihmisiä seisomassa itseajavan auton vierellä

Kiina myönsi ensimmäiset taksiluvat roboteille

Kiinalainen teknologiayritys Pony.ai on saanut viranomaisilta luvan ottaa käyttöön lähes 100 robottitaksia Guangzhoun miljoonakaupungissa. Robottikuljettajan silminä ovat laser ja lidar ja aivoina huippunopea tietokone.

Kiinalainen teknologiayritys Pony.ai on saanut viranomaisilta luvan ottaa käyttöön lähes 100 robottitaksia Guangzhoun miljoonakaupungissa. Robottikuljettajan silminä ovat laser ja lidar ja aivoina huippunopea tietokone.

Pony.ai

Toukokuussa kiinalaisessa Guangzhoun miljoonakaupungissa voi tehdä taksimatkan robotin kyydissä.

Kiinan ensimmäiset ajoluvan saaneet robottitaksit on valmistanut Pony.ai-yhtiö, jonka takana on japanilainen Toyota. Alkuvaiheessa liikenteeseen lähtee sata itseohjautuvaa taksia.

Myös teknologiajätti Google on mukana kilpailussa robottitaksien kehittämisestä.

Aluksi mukana ihmiskuljettaja

Ensi vaiheessa Pony.ai lähettää robottitaksit etsimään asiakkaita Guangzhoun satamakortteleihin Nanshan alueelle. Taksit tilataan matkapuhelimen sovelluksella.

Ensimmäisillä matkoilla asiakkaat eivät ole kokonaan robotin palveltavina, vaan aluksi mukana on myös ihminen, joka tarttuu rattiin, jos auto joutuu vaaratilanteeseen.

Valkoinen itseajava auto kadulla

Yhteistyössä Toyotan kanssa toimiva kiinalainen Pony.ai on saanut ensimmäisen taksiluvan robottiautoille Kiinassa.

© Pony.ai

Pony.ai on testannut robottitaksejaan jo vuosia. Taksilupa myönnettiin, kun robottiautoille ei ollut sattunut onnettomuuksia kahteen vuoteen.

Ihmiskuljettajista on määrä luopua Guangzhoun robottitaksissa ”pian”, mutta Pony.ai ei ole täsmentänyt, miten pitkää aikaa se tarkoittaa.

Robottien kuljettamat taksit ovat Toyotan kuudennen sukupolven Sienna-hybridiautoja. Ohjaustietokone sijaitsee konepellin alla.

Laser näkee myös kuolleen kulman

Robottiautossa on 23 erilaista anturia. Niistä seitsemän on lidar-antureita, joilla tietokone laskee etäisyyden muihin tiellä liikkujiin ja esteisiin.

Lidar toimii hieman samaan tapaan kuin kaikuluotain. Se lähettää suuritaajuisia lasersäteitä, jotka heijastuvat takaisin törmätessään esimerkiksi muihin autoihin tai talojen seiniin. Heijasteen viiveestä ohjaustietokone laskee esteen etäisyyden.

Seitsemästä lidar-anturista neljä havainnoi auton ympäristöä katolta ja kolme on kyljissä mittaamassa lähietäisyyksiä ja tarkkailemassa kuolleita kulmia.

Robottiauton silminä on myös tutkia sekä kameroita, jotka voivat kuvata laajakulmakuvaa tai kohdistaa eri etäisyyksille tarpeen mukaan.

Anturien keräämän tiedon kokoaa Nvidian Drive-Orin grafiikkasuoritin. Liikennetiedot käsittelee tietokone, jonka laskentateho on 254 000 miljardia laskutoimitusta sekunnissa.

Robottitaksissa on myös tekoälyominaisuus, eli sen ohjaustietokone on suunniteltu myös oppimaan havainnoistaan ja virheistään.

Kilpasilla Googlen kanssa

Pony.ai kilpailee robottitaksien kehittelyssä muun muassa Googlen kanssa. Google on kehitellyt itseajavia ajoneuvoja jo vuodesta 2010.

Viime vuoden kesällä Google ilmoitti, että sen robottiautoilla on ajettu 20 miljoonaa testikilometriä julkisilla teillä.

Google on jo käynnistänyt oman Waymo-robottitaksipalvelunsa useissa Yhdysvaltojen kaupungeissa, viimeksi San Franciscossa. Sillä ei kuitenkaan ole tavalliseen taksitoimintaan oikeuttavaa lupaa kuten Pony.ailla.

Yhdysvaltalainen autovahinkoihin erikoistunut asianajotoimisto Gerber on arvioinut, että itseajaville autoille sattuu keskimäärin 9,1 onnettomuutta miljoonaa ajokilometriä kohti. Tavanomaisilla ihmisen ohjaamilla autoilla luku on 4,1.

Itseajavien ajoneuvojen vahingot ovat tosin yleensä lievempiä kuin tavanomaisten autojen onnettomuudet.