Kaasuta vihreällä omallatunnolla
Uusi moottori takaa sen, että sama auto täyttää sekä perhe- että sporttimallin vaatimukset.
Yli 20 vuoden kehitystyön tuloksena japanilaisinsinöörit ovat esitelleet autonmoottorin, joka ei tyydy kompromisseihin, sillä moottori on sekä taloudellinen että suorituskykyinen.
Kehitystyön tavoitteena on ollut moottori, joka vastaa joustavasti erilaisten ajotilanteiden tarpeisiin. Uusi Japanissa suunniteltu puristussuhdettaan säätävä Variable Compression-Turbo eli VC-T pääsee lähelle tavoitetta.
Tutustu uuteen moottoriin:
Moottori mukautuu millisekunneissa
Bensiinimoottorin puristussuhteesta riippuu, paljonko tietystä määrästä palavaa polttoainetta saadaan energiaa. Vaikka suuri puristussuhde tarkoittaa käytännössä hyvää hyötysuhdetta, puristussuhdetta ei ole mahdollista kasvattaa rajattomasti.
Polttoaine syttyy nimittäin palamaan itsestään, kun sen puristuskestävyys ylittyy. Liekin törmätessä sytytystulpan sytyttämään liekkiin syntyy moottoria rasittava tai rikkova paine.
Rauhallisessa, tasaisessa matka-ajossa moottori säätyy automaattisesti käyttämään puristussuhdetta, joka säästää polttoainetta.
Kun tarvitaan paljon tehoa esimerkiksi ohitustilanteessa, automatiikka valitsee millisekunneissa tehokkaamman puristussuhteen ja syöttää reilusti bensiiniä sylintereihin.
Superteho ja 25 % vähemmän bensaa
Turboahtimellinen, kaksilitrainen 200 kilowatin nelisylinterinen VC-T kuluttaa noin neljäsosan vähemmän polttoainetta kuin Nissanin 3,5-litrainen V6, joka uutuuden on tarkoitus korvata.
Japanilainen Infiniti on ilmoittanut, että ensimmäiset VC-T-moottorit tulevat myyntiin vuonna 2018.