Renkaan keskellä on sammalta, ja kun auto etenee, ilmavirta kulkee sammalen läpi ja sammalen yhteyttäminen poistaa ilmasta hiilidioksidia ja tuottaa happea.
Renkaasta ei koskaan katoa ilma
Renkaan pintakuvio on suunniteltu niin, että se nostaa vettä tien pinnasta ja ohjaa sen sammaleeseen.
Rengasta ei täytetä ilmalla, vaan sen sisus koostuu tasaisin välein olevista vierekkäisistä kumilevyistä. Valmistajan mukaan rakenne on kevyt ja se antaa samalla renkaalle hyvän pidon ja vaimentaa töyssyä.
Valmistajan suunnitelmissa on myös panna sammalen yhteyttämistuotteet tuottamaan energiaa, joka käyttäisi renkaaseen sulautettavaa tekniikkaa.
Renkaaseen on kaavailtu muun muassa antureita, jotka seuraavat renkaan liikkeitä, ja merkkivaloa vanteeseen, jotta muut tiellä liikkujat näkevät paremmin auton liikkeet.
Goodyear on laskenut, että jos Pariisin 2,5 miljoonassa autossa olisi sammalrenkaat, ne poistaisivat ilmasta vuodessa 4 000 tonnia hiilidioksidia ja tuottaisivat 3 000 tonnia happea. Renkaat on määrä valmistaa kierrätyskumista.
Pyöriminen ylläpitää yhteyttämistä
Goodyearin Oxygene-renkaan rakenne on suunniteltu ruokkimaan sammalta vedellä ja hiilidioksidilla.