Kolmipyöräinen raketti 18/2014

Autot tekevät ennätyksiä höyry-, suihku- ja rakettimoottorin voimin

”Maailman nopein auto." Tätä asemaa on haviteltu reilut sata vuotta, ja se on ollut milloin höyry-, milloin sähkö- tai suihkumoottoriauton hallussa. Tutustu tähänastisiin ennätyksiin sekä uuteen yritykseen, joka tehdään rakettiautolla 2016.

Vuonna 1899 maailman nopein auto huristeli 100 km/h

Siitä alkaen, kun auto keksittiin, sillä on yritetty ajaa yhä nopeammin ja nopeammin. Ennätysyrityksiä on tehty jo yli sata vuotta, ja niihin on käytetty kaikkia konetyyppejä höyrykoneesta rakettimoottoriin.

Belgialainen Camille Jenatzy teki vuonna 1899 historiaa kiihdyttämällä ensimmäisenä maailmassa auton yli 100 kilometrin tuntinopeuteen. Hänen olisi luultavasti ollut vaikea uskoa, että vajaa sata vuotta myöhemmin ennätys olisi liki 1?300 kilometriä tunnissa. Vuoden 1997 ennätyksen teki brittiläinen hävittäjälentäjä Andy Green Thrust SSC -rakettiautollaan.

Nyt Green yrittää lyödä omaa ennätystään. Vuonna 2016 toteutettavassa yrityksessä Green aikoo kiitää tuhat mailia tunnissa eli hieman yli 1 600 kilometrin tuntivauhtia.

ENNÄTYSLUETTELO: "Maailman nopein auto" 100 vuoden aikana

Nopeusennätyksiä ovat yrittäneet pääasiassa brittiläiset ja yhdysvaltalaiset autot, joten siksi ennätykset on usein ilmaistu maileina tunnissa (mph). Ensimmäisenä tavoitteena oli päästä yli sadan mailin tuntinopeuteen, ja sen jälkeen on jatkettu tasalukujen sarjaa.

Maanopeusennätysten haltijoita:

1893:

Ranskalaisauto Jentaud kiiti Gaston de Chasseloup-Laubat´n ohjaamana ensimmäiseen maanopeusennätykseen. Auto kulki sähköllä ja saavutti 63 km/h.

1899:

Belgialainen Camille Jenatzy ajoi Jamais Contente -autoa, joka pääsi ensimmäisenä yli 100 km/h.

1904:

Gobron Brillie -auto ylitti ensimmäisenä 100 mailin eli vähän yli 160 kilometrin tuntinopeuden.

1906:

Yhdysvaltalainen Fred Marriott ajoi höyrykäyttöisellä Stanley Rocket -autolla 199 kilometrin tuntinopeutta. Tämä höyryvoimalla kulkevien autojen nopeusennätys lyötiin vasta sata vuotta myöhemmin.

1927:

1000 HP Sunbeam eteni ensimmäisenä autona maailmassa 200 mailia tunnissa eli hieman yli 320 km/h. Autoa ajoi Henry Segrave, joka sai myöhemmin surmansa yrittäessään nopeusennätystä Miss England II -veneellä.

1935:

Nopeusennätys oli yli 300 mph eli 480 km/h. Maailmanennätyksen ajoi Malcolm Campbell Blue Bird -autolla.

1963:

Craig Breedlove päästeli Spirit of America -autolla 500 mph eli 810 km/h. Auto päätyi ennätysajon lopuksi suolajärveen kahdeksan kilometrin jarrutusmatkan jälkeen, kun jarruvarjot irtosivat autosta. Ennätystä ei kuitenkaan hyväksytty, sillä ajopelissä oli vain kolme rengasta.

1964:

Donald Campbell seurasi isänsä Malcolm Campbellin uraa ja vauhditti Blue Bird CN7 -auton 652 kilometrin tuntinopeuteen.

1965:

Sprit of America Sonic 1 -autoa ajoi Craig Breedlove. Tällä kertaa Breedlove kiiti yli 600 mailia tunnissa, ennen kuin auto muuttui epävakaaksi ja kaatui tässä yli tuhannen kilometrin tuntinopeudessa.

1983:

Thrust 2 -ajopelin ratissa oli Richard Noble, kun auto huristeli 1 027 km/h. Näin nopeusennätys siirtyi yhdysvaltalaisilta monen vuoden tauon jälkeen jälleen brittien haltuun.

1997:

Uuden ThrustSSC -auton ohjaimissa oli Andy Green, kun auto kahden suihkomoottorin voimin onnistui murtamaan äänivallin ja saavuttamaan 1 227 km/h.

2016?:

Andy Green yrittää Bloodhound SSC -hankkeessa parantaa voimassa olevaa nopeusennätystä yli 300 kilometrillä tunnissa niin, että ajopeli kiitäisi 1 000 mph eli yli 1 600 km/h. Yrityksen takana on sama brittitiimi, joka teki ennätyksen vuonna 1997.

Rakettiauto syöksyy ennätystenkirjaan

Tutustu Bloodhound SCC -autoon, joka vuonna 2016 yrittää lyödä maailman nopeimman auton ennätyksen kiihdyttämällä vauhdin 1 000 mailiin tunnissa yhdistetyn suihku- ja hybridirakettimoottorinsa voimin.