Virus on ihmisen paras vihollinen

Eläimillä esiintyy satoja­tuhansia viruksia, jotka voivat muuntua ja aiheuttaa pandemian. Nyt niiden perimät halutaan kartoittaa. Viruksia pidetään vihollisina, mutta toisaalta niitä on ujuttautunut jo geeneihimme, eikä meitä luultavasti edes olisi olemassa ilman niitä.

Joskus apu tulee odottamattomalta taholta. Uusi koronavirus on tappanut jo satojatuhansia, sairastuttanut miljoonat vakavasti ja mullistanut arjen.

Pandemia on osoittanut sen ihmiskunnan vakavaksi viholliseksi. Toisaalta, kun sitä vastaan jonain päivänä keksitään hoito, sekin voi yllättäen olla viruksen muodossa.

Eläimet ovat ketjun ensimmäinen lenkki

Viruksia on kaikkialla: maassa, merissä ja kaikissa eliöissä, ja 60 prosenttia kaikista ihmisiä vaivaavista tartuntataudeista on covid-19-taudin tavoin alkujaan peräisin eläimiltä.

Tunnetaan 263 eläinvirusta, jotka voivat tarttua ihmiseen, mutta määrä on vain jäävuoren huippu. Laskelmien mukaan tällaisia viruksia on miljoonia.

Ystävä

Vaarattomilla viruksilla voidaan rokottaa virustauteja vastaan tai torjua syöpiä tai resistenttejä bakteereja.

Vihollinen

Virusinfektiot tappavat miljoonia. Pelkästään influenssaan menehtyy vuosittain maailmassa 650 000 ihmistä.

Uudessa hankkeessa pyritään nyt tunnistamaan kaikki eläinvirukset, jotka saattavat tarttua ihmiseen.

Virusten perimän kartoituksella Global Virome -hankkeen tutkijat pyrkivät erottamaan joukosta ne, jotka luultavimmin aiheuttavat tulevaisuudessa pandemian, ja kehittämään niitä vastaan aseita, esimerkiksi käyttämään muita viruksia rokotteina.

Parhaillaan työstetään tapaa, jolla muut virukset voitaisiin valjastaa koronavirusta vastaan.

Yhdessä lupaavimmista rokotehankkeista koronaviruksen pala on ujutettu vaarattomaan virukseen, ja yhdistelmällä aiotaan opettaa immuunijärjestelmä hankkiutumaan eroon vaarallisesta viruksesta.

Virukset eivät muutu vihollisista ystäviksi vain taistelussa sairauksia vastaan, vaan ne ovat myös erottamaton osa meitä itseämme.

Ihmisen lajinkehityksen aikana virukset ovat iskostuneet osaksi perimäämme niin, että peräti kahdeksan prosenttia geeneistämme on peräisin niiltä. Ihmisiä tai muita nisäkkäitä ei itse asiassa voisi olla olemassakaan ilman niitä ominaisuuksia, joita olemme saaneet viruksilta.

© NIH

Kolme teoriaa virusten synnystä

Kaikki elämä voidaan jakaa kolmeen domeeniin: arkeoneihin, eukaryootteihin ja bakteereihin, joilla kullakin on omat viruksensa. Tutkijat eivät tiedä vielä varmasti, milloin ensimmäiset virukset syntyivät, mutta teorioita on kolmenlaisia.

TEORIA 1: Viruksista kehittyi soluja

Maan alkukeitossa muodostui mutkikkaita rna-molekyylejä. Ne pystyivät kopioitumaan ja tuottamaan aminohapoista itselleen proteiinivaipan. Näin syntyivät ensimmäiset virukset, ja osasta niitä kehittyi vähitellen eläviä soluja.

Teorian puolesta: Kaikilla viruksilla on erityisiä geenejä, joita ei esiinny soluissa. Viruksilla täytyy siten olla yhtenäinen alkuperä.

Teoriaa vastaan: Viruksen määritelmässä jo sanotaan, että se voi lisääntyä vain solujen avulla.

TEORIA 2: Loiset taantuivat viruksiksi

Osa ensimmäisistä soluista loisi isommissa soluissa. Ajan mittaan loisijat luopuivat sellaisista itselleen tarpeettomista geeneistä, joita oli myös isännällä. Tämän seurauksena niistä tuli hyvin pieniä ja täysin riippuvaisia isäntäsoluista.

Teorian puolesta: Osa viruksista on melko isoja ja muistuttaa geneettisesti pientä bakteeria, joten loisalkuperälle on todisteita.

Teoriaa vastaan: Mitkään nykyään olemassa olevat loiset eivät muistuta elintavoiltaan millään lailla viruksia.

TEORIA 3: Osasta solun perimää tuli viruksia

Tiedetään, että osa nykyisten solujen geenijaksoista voi siirtyä toiseen paikkaan genomissa. Ehkä menneisyydessä geeneillä oli kyky irtautua genomista ja siirtyä
solusta toiseen, jolloin niistä saattoi kehittyä viruksia.

Teorian puolesta: Virusten suuria keskinäisiä eroja selittäisi se, että eri domeenien virukset olisivat syntyneet itsenäisesti.

Teoriaa vastaan: Virusten "geenit" eivät ole kaikilta osin solujen geenien kaltaisia, eivätkä virukset siksi polveudu niistä.

Viruksia on ollut jo elämän alussa

Virukset ovat yhtä vanhoja kuin elämä itse, mutta kun niitä vertaillaan bakteereihin tai kehittyneempien eliöiden soluihin, ne ovat rakenteeltaan niin yksinkertaisia, että niitä ei voida pitää elävinä.

Viruksessa ei ole sen perimän lisäksi kuin proteiinista muodostunut kuori, ja ilman solujen apua se ei voisi tehdä mitään. Virushiukkanen ei sisällä elimiä, jolla se voisi kopioida perimäänsä ja tuottaa suojakuorta varten proteiineja.

Sillä ei myöskään ole aineenvaihduntaa toimintoihin vaadittavan energian tuottamiseen. Sen sijaan se valtaa solun ja ottaa haltuunsa sen kopiointikoneiston, jotta se pääsee tartuttamaan uusia soluja.

Vaikka virus ei sinänsä ole elävä, se on niin läheisesti kytköksissä eliöihin, että niillä on pakko olla yhteinen alkuperä.

Useimpien virusten perimä on rna-molekyylin muodossa. Rna-molekyyli tallentaa geneettistä tietoa samaan tapaan kuin dna, mutta lisäksi se hoitaa geneettisen tiedon kopioinnin ja pitää yllä biokemiallisia prosesseja, kuten entsyymien tuotantoa.

8 prosenttia geeneistämme on peräisin ihmiseen tarttuneilta viruksilta.

Osa tutkijoista on siksi sitä mieltä, että rna-molekyyli, joka ilmaantui neljä miljardia vuotta sitten, kun aminohapot alkoivat järjestyä proteiineiksi ja muodostaa ketjuja, on voinut olla ensimmäinen askel kohti elämän syntyä.

Eläinvirukset kartoitetaan

Virus tarvitsee isäntäänsä monin tavoin. Joskus yhteiselo tekee isännän sairaaksi, mutta joskus se voi olla isäntäeliölle vaaratonta tai jopa hyödyllistä. Virus voi esimerkiksi suojella isäntää bakteeri-infektioilta.

Mutkikasta vuorovaikutusta voidaan havainnollistaa koronaviruksella, joka todennäköisimmin on peräisin lepakoilta. Niille se ei aiheuta haittaa ja niissä se voi siksi lisääntyä vapaasti suurina määrinä.

Jossain vaiheessa lepakoiden virus on kuitenkin muuntunut hieman niin, että se on kyennyt tarttumaan ihmisiin. Ihmisen kanssa virus ei kykene rauhalliseen rinnakkaiseloon, vaan voi johtaa vakavaan covid-19-tautiin, joka muun muassa iskee keuhkoihin.

Testissä virus ei käy elollisesta

Organismia pidetään elävänä, kun se täyttää kolme perustavaa laatua olevaa ehtoa. Virus ei täytä kuin kaksi niistä.

Solu: läpäisee testin. Virus: läpäisee testin.

Lisääntyminen
Kaikki vanhenee ja rappeutuu ajan mittaan, joten eliön pitää pystyä jollain lailla lisääntymään tai monistamaan itseään.

Solu: läpäisee testin. Virus: läpäisee testin

Sopeutuminen
Elinolot muuttuvat. Eliöiden on sopeuduttava niihin, kehitettävä uusia ominaisuuksia ja siirrettävä niitä seuraavalle sukupolvelle.

Solu: läpäisee testin. Virus: Ei läpäise testiä.

Aineenvaihdunta
Eliön on pystyttävä hajottamaan kemiallisia yhdisteitä saadakseen energiaa, kasvaakseen ja korjatakseen itseään.

Eläimissä kehittyneitä ja niistä ihmisiin siirtyneitä tauteja kutsutaan zoonooseiksi. Zoonoosit aiheuttavat nykyisin 60 prosenttia kaikista tarttuvista taudeista, ja niiden merkityksen ihmisen terveydelle arvellaan vain kasvavan tulevaisuudessa.

75 prosenttia kaikista uusista virustaudeista, kuten covid-19, sars, ebola ja sikainfluenssa, on nimittäin peräisin eläimiltä.

Ihmisen kasvava into ottaa haltuunsa yhä uusia maa-alueita ja luonnonvaroja tuo meidät yhä tiiviimpään kontaktiin viruksia kantavien eläinten kanssa. Tämä kasvattaa riskiä, että uudet virukset siirtyvät eläimistä ihmisiin ja saavat aikaan pandemian.

Kehityskulun ennakoimiseksi kansainvälinen tutkijaryhmä on parhaillaan yhdistänyt voimansa Global Virome -hankkeessa.

Arvioiden mukaan maailmassa on jopa 827 000 vain eläimissä viihtyvää virusta, joilla on mahdollisuus muuntua ihmisiin tarttuvaksi.

Tavoitteena on tunnistaa 99 prosenttia näistä viruksista ja selvittää, missä eläimissä ne viihtyvät ja miten ihmiset voivat joutua niiden kanssa kosketuksiin.

Jyrsijöistä, lepakoista ja linnuista kerätään näytteitä ja etsitään virukset, jotka muodostavat uhan ihmiselle.