Influenssavirus

Uusi aine pakottaa influenssaviruksen tuhoamaan itsensä

Joka vuosi miljoonat sairastuvat jokavuotisen influenssakauden alkaessa influenssaan. Pian tauti voi olla mennyttä. Tutkijat ovat kehittäneet aineen, joka pakottaa influenssaviruksen tuhoamaan itsensä mutatoitumalla kerta toisensa perään.

Kun syksy alkaa olla päätöksessään, edessä häämöttää influenssakausi, jonka aikana sadat miljoonat sairastuvat ja satojatuhansia kuolee.

Influenssakausi kestää lokakuusta toukokuuhun, ja vaikka tautia vastaan voidaan rokottaa, rokote ei takaa terveenä pysymistä, sillä influenssaviruksia on monta eri tyyppiä ja ne mutatoituvat jatkuvasti.

Nyt näyttää kuitenkin siltä, että tiede on löytänyt uuden aseen jokavuotista riesaa vastaan.

Tuttua ainetta peukaloitiin

Yhdysvalloissa Georgian osavaltion yliopiston ja Emory-yliopiston tutkijat ovat onnistuneet muokkaamaan olemassaolevaa ainetta niin, että sen ominaisuudet torjuvat tehokkaammin influenssaa.

Ennestään tunnettu aine on nimeltään N-hydroksisytidiini (NHC), ja sen on useita vuosia tiedetty ehkäisevän monenlaisten rna-virusten, myös influenssavirusten, toimintaa.

Käytön esteeenä on ollut kuitenkin se, että NHC ei imeydy kovin hyvin elimistöön – tai ei ole ainakaan imeytynyt tähän saakka.

Muuttamalla NHC:n rakennetta tutkijat ovat luoneet aivan uuden aineen, joka tunnetaan nimellä EIDD-2801. Se muuntuu elimistössä NHC:ksi ja kiertää näin alkuperäisen NHC:n imeytymisongelman.

NHC tuottaa katastrofaalisen virheen

Kun NHC:tä on elimistössä, influenssavirus sulauttaa sitä rna:hansa eli dna:ta vastaavana perimäänsä, kun se monistaa itseään.

Tällöin viruksen perimässä tapahtuu virhe, joka johtaa virhekatastrofiksi kutsuttuun tilanteeseen: viruksen perimään alkaa kertyä mutaatioita ja se lopulta tuhoutuu.

Yksisäikeinen RNA - virus

Jotkin virustyypit sisältävät dna:n sijaan rna:ta, ja niitä kutsutaankin rna-viruksiksi. Rna muistuttaa monin tavoin dna:ta, mutta se on usein yksisäikeistä ja sisältää tymiinin sijaan urasiiliemäksiä.