Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Manipuloimalla syöpäsoluista kolmea proteiinia tutkijat onnistuivat estämään solujen hallitsemattoman jakautumisen.

Lääketiede - Syöpä

Uusi menetelmä saa syöpäsolut tappamaan itsensä

Kolmea proteiinia manipuloimalla syöpäsolut saatiin tuhoamaan itsensä. Menetelmällä on jo saatu lupaavia tuloksia taistelussa aggressiivisimpia syöpämuotoja vastaan.

Ajattele, jos aggressiivisimmat syöpämuodot saataisiin katoamaan itsekseen eivätkä terveet solut vahingoittuisi lainkaan.

Tämä on nyt askelen lähempänä toteutumista Tel Avivin yliopiston tekemän uuden tutkimuksen ansiosta.

Yliopistossa on juuri keksitty menetelmä, jolla saadaan monet erityyppiset syöpäsolut heittämään henkensä vahingoittamatta elimistön terveitä soluja.

Estää jakautumisen

Tutkimuksessa muun muassa siirrettiin ihmisen syöpäsoluja hiireen.

Tällöin havaittiin, että manipuloimalla syöpäsoluista kolmea tiettyä proteiinia pystyttiin estämään niitä jakautumasta hallitsemattomasti, minkä jälkeen solut saatiin tuhoamaan itsensä.

Tällä oli myönteinen vaikutus etenkin silloin, kun kasvain oli hyvin nopeasti kasvavaa tyyppiä.

”Mitä nopeammin syöpäsolut jakaantuivat, sitä nopeammin ne tuhoutuivat”, toteaa tutkimusjohtaja Malka Cohen-Armon.

Tehoaa aggressiivisiin syöpiin

Cohen-Armon kollegoineen on kokeillut menetelmää useisiin syöpäsoluviljelmiin, muun muassa rintasyöpään, keuhkosyöpään, haimasyöpään, suolistosyöpiin, aivosyöpään ja munasarjasyöpään.

Kaikissa tapauksissa tulokset ovat olleet myönteisiä.

Seuraavaksi tutkijat aikovat selvittää, voidaanko menetelmää soveltaa ihmisiin.

”Menetelmä avaa uusia mahdollisuuksia nopeasti kasvavien ja aggressiivisten syöpämuotojen tuhoamiseen vahingoittamatta tervettä kudosta”, sanoo Cohen-Armon.