Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Syöpäsolut voidaan huijata itsemurhaan

Uudessa menetelmässä salakuljetetaan nanohiukkasia syöpäsolujen sisään ja huijataan solut tekemään itsemurha. Ensimmäiset kokeet osoittavat, että tämä tepsii useaan syöpätyyppiin.

Ase, joka tappaa syöpäsolut vahingoittamatta elimistön terveitä soluja, voi nyt olla mahdollinen.

Singaporessa Nanyangin teknisen korkeakoulun tutkijat ovat kehittäneet tavan salakuljettaa ase syöpäsoluihin ja saada ne tekemään itsemurha.

Menetelmän ydin ovat Nano-pPAAM-nanohiukkaset, jotka yllyttävät syöpäsolut tuottamaan suuria määriä haitallisia happiyhdisteitä.

Aktiiviset molekyylit stressaavat soluja

ROS-lyhenteellä tunnetut reaktiiviset happiradikaalit ovat kemiallisesti hyvin aktiivisia. Ne varastavat elektroneja muiden solujen molekyyleiltä. Tämä kuormittaa soluja ja käynnistää prosessin, joka saa ne tekemään itsemurhan.

Tutkijat saivat ujutettua nanopartikkelit soluun käyttämällä hyväksi syöpäsolujen heikkoutta.