Ihosyöpäsoluja
© PENN STATE
Lääketiede - Syöpä

Syöpäsolut runnovat eteenpäin kehossa

Syöpäsolut voivat jakautua, vaikka ne ovat hyvin tiiviissä kudoksessa. Tavoitteena on estää niitä hyödyntämästä tätä kykyä.

Syöpäsolut lyövät normaalit solut laudalta usealla eri tavalla, kuten elämällä pitempään ja jakautumalla nopeammin.

Lisäksi on pitkään epäilty, että aggressiiviset sairaat solut pystyvät hyödyntämään erikoisominaisuuksiaan päästäkseen leviämään elimistössä ja muodostamaan toisaalle etäpesäkkeeksi kutsutun uuden kasvaimen.

Yhdysvaltalaisen Pennsylvanian yliopiston tutkijaryhmä sovelsi matematiikkaa paljastaessaan syöpäsolujen kikkoja. Tutkijat kehittivät matemaattisen mallin, joka ennustaa, kuinka paljon tilaa kasvainsolut ja normaalit solut tarvitsevat lisääntyessään.

Sitten he yhdistivät siihen tietokonesimulaatiot, jotka osoittavat, kuinka kumpikin solutyyppi leviää elimistössä. Matemaatikot tarkensivat sen jälkeen malliaan täsmällisillä tiedoilla, jotka perustuivat laboratoriossa oikeilla soluilla tehtyihin kokeisiin.

Saadakseen mallin pitämään kutinsa tutkijat joutuivat ohjelmoimaan syöpäsoluille erittäin suuren leviämiskyvyn siinäkin tapauksessa, että niitä oli hyvin tiheässä ja tilaa oli vähän. Toisin sanoen normaalit solut eivät kyenneet pitämään puoliaan yhtä tehokkaasti kuin sairaat.

Näin löydettiin mahdollinen selitys sille, että syöpäsolut pystyvät muodostamaan kasvaimia myös erittäin tiiviisiin kudoksiin.

Pitkällä aikavälillä havainto saattaa auttaa kehittämään täsmälääkkeen, joka hävittää syöpäsoluista juuri tämän erikoisominaisuuden ja siten ehkäisee hengenvaarallisia kasvaimia.