Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mehiläisen myrkystä tulee uusi ase syöpäsoluja vastaan

Mehiläisen myrkyssä oleva aine tappoi syöpäsolut alle tunnissa. Havainto voi johtaa uuteen keinoon hoitaa aggressiivista rintasyöpää.

Mehiläisenpisto voi pahimmillaan tappaa ihmisen, jos tämä on allerginen mehiläisen myrkylle. Toisaalta myrkky voi myös pelastaa ihmiselämiä, selvisi Australiassa Harry Perkinin lääketieteellisen tutkimuslaitoksen tekemässä kokeessa.

Tutkijat selvittivät, voidaanko mehiläisen myrkkyä käyttää erittäin aggressiivisen, kolmoisnegatiiviseksi kutsutun rintasyöpämuodon hoitoon.

Kolmoisnegatiiviselle rintasyövälle on ominaista se, että sairailta soluilta puuttuu pinnalta proteiini, jota esiintyy muilla syöpäsoluilla ja johon useimmat syöpälääkkeet on suunniteltu tarttumaan. Siksi tällaista syöpätyyppiä on vaikea hoitaa.

Noin puolet mehiläisen myrkystä on melittiiniä, jonka on uusissa kokeissa havaittu tappavan erityisen aggressiivisia rintasyöpäsoluja.

Tutkijat ruiskuttivat mehiläisen myrkkyä laboratoriossa kasvatettuun rintasyöpäkasvaimeen. Kaikki syöpäsolut kuolivat alle tunnissa.

Kun tutkijat tämän jälkeen toistivat kokeen hiiriin siirretyillä syöpäkasvaimilla, vaikutus oli sama. Mikä tärkeintä kasvainta ympäröivät terveet solut eivät näyttäneet vahingoittuneen, kun annos saatiin sopivaksi.

Iskee syöpään useilla tavoilla

Myrkyn vaikuttava aine on melittiini, ja se käy syöpäsolujen kimppuun useilla tavoilla. Ensinnäkin se tekee reikiä solujen pintaan, mikä jo riittää tappamaan monet soluista. Kun melittiini pääsee solujen sisään, se häiritsee niiden sisäistä kemiallista viestintää niin, että solu ei enää voi jakaantua.

Mehiläinen voi ruiskuttaa myrkkyä ihmiseen pistäessään, mutta mehiläisen omassa elimistössä myrkky torjuu bakteereita ja viruksia.

Melittiinin kyky tehdä reikiä syöpäsolujen pintaan sai tutkijat kokeilemaan ainetta yhdessä solunsalpaajien kanssa. Ne eivät yleensä pääse solun sisään aggressiivisessa syövässä, mutta nyt melittiini tehosti niiden vaikutusta.

Melittiinistä voidaan siten saada sekä syöpälääkettä että ainetta, joka parantaa muiden hoitojen tehoa.