Kulta paljastaa syövän

Nykyisin ei ole yksinkertaista testiä, jolla havaittaisiin kaikki syöpätyypit. Tulevaisuudessa kultahiukkaset voivat löytää syövän merkit verinäytteestä.

Shutterstock, ken ikeda & Abu Ali Sina et al./Nature comm.

Syöpädiagnoosin tekeminen on nykymenetelmillä pitkä prosessi. Ensin pitää havaita mahdollinen solumuunnos kudoksesta, ja sitten otetaan siitä näyte, joka tutkitaan laboratoriossa.

Helpompaa olisi, jos kaikki mahdolliset syöpätyypit kaikissa kudoksissa voisi havaita yhdellä kokeella.

Australiassa on tekeillä tällainen yleistesti. Se perustuu nanokokoisiin kultahiukkasiin.

Dna-juosteen metyylimolekyylit säätelevät geenien aktiivisuutta. Syöpäsolujen dna:n metyylimolekyylit kerääntyvät kokkareiksi, joihin kultahiukkaset tarttuvat.

© shutterstock, ken ikeda & Abu Ali ibn Sina et al./Nature comm.

1. Dna:n metyyli kasautuu

Dna-juosteessa on metyylimolekyylejä (vaaleanpunainen). Terveessä solussa ne ovat jakautuneet tasaisesti koko juosteeseen, syöpäsolussa ne hakeutuvat yhteen ja erottuvat sinertävästä dna-juosteesta.

© Shutterstock, ken ikeda & Abu Ali ibn Sina et al./Nature comm.

2. Syöpäsolun dna on löysä

Syöpäsolujen dna:n juosteet ovat kietoutuneet löysemmin kuin terveiden, koska metyylikokkareet estävät niitä laskostumasta oikein.

© Shutterstock, ken ikeda & Abu Ali ibn Sina et al./Nature comm.

3. Kulta paljastaa syövän

Kultahiukkaset (keltaiset pallot) sitoutuvat metyyliin, ja syöpäsolujen löysissä dna-juosteissa kultahiukkasilla on helppo pääsy metyylimolekyyleihin.

Syöpäsolut houkuttelevat luokseen kultahiukkasia

Queenslandin yliopiston tutkijat havaitsivat, että kultahiukkaset sitoutuvat syöpäsolujen dna:han. Kaikista elimistön soluista irtoaa dna:n kappaleita, jotka päätyvät verenkiertoon.

Verinäytteestä siis on periaatteessa mahdollista nähdä, onko jossakin päin elimistöä syöpäsoluja. Suurin osa dna:sta on muuta kuin geenejä.

Syövän havaitsemisen kannalta tärkeitä ovat dna:n metyylimolekyylit.

Terveiden solujen dna:ssa metyylimolekyylit ovat jakautuneet tasaisesti koko dna-juosteeseen.

Syöpäsolun dna:ssa metyylimolekyylit hakeutuvat yhteen, ja niiden vaikutuksesta syöpäsolun dna:n juoste on löysempi kuin terveen solun.

Siksi kultahiukkaset pääsevät sitoutumaan metyyliin. Syöpäsolujen dna sitoo niin paljon kultahiukkasia, että ne voi nähdä mikroskoopilla.

Nanokokoiset kultahiukkaset tarttuvat verinäytteessä syöpäsolujen dna-kappaleihin. Kultahiukkaset näkyvät mikroskoopissa ja kertovat, että potilaalla on syöpä. Vasemmalla terve, oikealla syöpäpotilas.

© Shutterstock, ken ikeda & Abu Ali Sina et al./Nature comm.

Kultatestillä aiotaan aluksi tarkkailla jo hoidettuja potilaita

Australialaistutkijat kokeilivat kultatestiä 200 henkilöllä, joista osalla oli diagnosoitu syöpä.

Testi osui oikeaan 90 prosentin tarkkuudella.

Aluksi testiä kaavaillaan kokeisiin, joissa tarkkaillaan syövän uusiutumista jo hoidetuilla potilailla.