Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Sukupuolitaudeilla on eläimelliset juuret

Monien lajien sukukypsät yksilöt voivat paritella usean eri partnerin kanssa. Itse asiassa ihminen on saanut tippurin, kupan ja hiv:n eläimiltä.

Seksi- eli sukupuolitaudeiksi kutsutut tarttuvat sairaudet eivät suinkaan vaivaa ainoastaan ihmisiä.

Vastaava tautiryhmä on tunnistettavissa nisäkkäiden lisäksi niin matelijoiden, hyönteisten kuin lintujenkin kohdalla.

Kolme ihmisen vakavimmista seksitaudeista – tippuri, kuppa ja hiv – ovat vieläpä peräisin eläimiltä.

Ainakin puolella maailman koaloista on klamydia. Joissakin lajin populaatioissa tartuntaprosentti on 100. Bakteeritulehdus huonontaa hedelmällisyyttä, joten se on osasyy siihen, että koala uhkaa kuolla sukupuuttoon.