Kuoleman laboratorio

Saksalaisessa laboratoriossa virologit, mikrobiologit ja insinöörit tutkivat hengenvaarallisia viruksia, kuten ebolaa, lassakuumetta ja nipahia. Tutkijoille asetetaan tiukat vaatimukset, koska pienikin virhe voi koitua kohtalokkaaksi.

Laboratorio on äärimmäisen turvallinen

Robert Koch -instituutissa Berliinissä toimivassa bioturvallisuuden tason 4 laboratoriossa säännöt ovat äärimmäisen tiukat. Ennen päivän työhön ryhtymistä tutkijat testaavat sulussa pukunsa vuotojen varalta.

Puvuissa on oma ilmaletku

Laboratoriossa on omat ilma-, sähkö- ja vesijärjestelmät, jotka on suojattu erityisen hyvin sähkökatkosten ja teknisten virheiden varalta. Lisäksi laboratorion alipaine estää saastunutta ilmaa karkaamasta vuodon sattuessa.

Virus pidetään kryotankissa

Viruksia säilytetään kryotankissa, joka sisältää nestemäistä typpeä ja jonka lämpötila on –160 astetta. Niin matalassa lämpötilassa eivät entsyymit eivätkä kemialliset prosessit voi tuhota virusnäytteitä ennen niiden analysointia.

Kollegat valvovat vaarallista työtä

Tutkijan käyttäessä skalpelleja tai ruiskuja, jotka voivat aiheuttaa infektioita, kollega valvoo työtä. Jäte ja vialliset laitteet hävitetään autoklaavissa – uunissa, jossa höyry ja paine tuhoavat pinnoille herkästi tarttuvan viruksen.

Tappajavirus mikroskoopissa

Esimerkiksi ebolaviruksesta (tässä väritettynä mikroskooppikuvana) tutkijat pyrkivät selvittämään, miten virus tarttuu, mitkä eläimet ovat sen isäntiä ja kuinka kauan virus saattaa elää neutraalilla pinnalla.

Cynthia Goldsmith/CDC

Kolminkertaisista käsineistä lisää turvaa

Viruksen saastuttamat solut asetetaan mikroskoopin alle ja näytetään ruudulla. Tietokoneissa on erityisen suuret näppäimistöt, jotta kolmikerroksisin käsinein varustautuneet tutkijat pystyvät käyttämään niitä.

Schnartendorff/RKI

Vesi ja desinfiointiaineet puhdistavat puvun

Ennen lähtöä laboratoriosta tutkijat joutuvat kuuden minuutin kemialliseen suihkuun, joka tappaa mahdolliset pukuun tarttuneet virukset. Sitten pesuvesi kuumennetaan ja steriloidaan samoin kuin muukin laboratoriossa käytetty vesi.

RKI