Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Keliaakikoille sopiva vehnä

Yhä useammat ihmiset eivät voi syödä vehnää ja muita viljoja, koska niiden proteiini, gluteeni, aiheuttaa heille ikäviä vaivoja. Nyt tutkijat ovat kehittämässä uudenlaista vehnää, joka sopii myös keliaakikoille.

Monet ihmiset eivät pysty syömään vehnää ja muita viljoja, koska viljan proteiini, gluteeni, vaurioittaa heidän suolistonsa nukkaa, mistä seuraa pahoja oireita.

Gluteenittoman ruokavalion noudattaminen on hankalaa, sillä vehnää tai muita viljoja on hyvin monissa ruoissa.

Keliakia voi aiheuttaa oireita sekä suolistossa että iholla. Ihokeliakian pääoireita ovat kutina ja rakkulat.

© Alamy/ImageSelect & ADAM HART-DAVIS/Science Photo Library

Tutkijat napsaisevat gluteenin pois vehnästä

Córdoban yliopistossa Espanjassa on kehitteillä vehnä, jossa ei ole gluteenia. Tutkijat ovat onnistuneet CRISPR-Cas9-geenisaksilla leikkaamaan vehnän dna:sta 35 niistä 45 geenistä, jotka ohjaavat gluteenin muodostumista.

Muuntogeenisellä lajikkeella tehdyt kokeet ovat osoittaneet, että se aiheuttaa keliaakikoissa 85 prosenttia vähemmän oireita kuin tavallinen vehnä.