Geenit altistavat vakavalle koronavirustaudille

Koronaviruspandemian alkuvaiheesta alkaen ryhmä lääkäreitä on tutkinut potilaiden perimää. Ensimmäiset tulokset osoittavat, että esimerkiksi veriryhmä voi vaikuttaa taudin vakavuuteen.

Yksi koronaviruspandemian suurista arvoituksista on, miksi jotkut sairastuvat vakavasti ja toisille taas ei tule juuri lainkaan oireita. Uusi tutkimus osoittaa, että geenit saattavat vaikuttaa taudin vakavuuteen.

Suuressa kansainvälisessä tutkimusyhteistyössä, COVID-19 Host Genetics Initiative, tuhannet tutkijat ovat helmikuusta lähtien tutkineet koronavirustautiin sairastuneiden geenejä. Tutkimuksen ensimmäiset tulokset on nyt vertaisarvioitu.

Tutkimuksessa tunnistettiin vakavasti sairastuneiden koronaviruspotilaiden geenimateriaalista alueita, joilla voi olla merkitystä taudin vakavuuden kannalta. Havaintojen mukaan merkityksellinen voi olla esimerkiksi geeni, joka määrää ihmisen veriryhmän.

A-veriryhmä lisää vakavan tautimuodon riskiä

Tutkimuksen toteuttaneet saksalaiset, italialaiset ja espanjalaiset lääkärit ottivat verinäytteitä 1 610:ltä koronavirustaudin vakavaan muotoon sairastuneelta ja hengitysapua tarvinneelta potilaalta. Verinäytteistä eristettiin dna:ta, jonka tietyt osat otettiin lähempään tarkasteluun.

Lääkärit etsivät sellaisia dna-muutoksia, joita ei ollut verrokkiryhmänä toimineilla terveillä ihmisillä. Tutkimuksessa tunnistettiin dna:sta kaksi paikkaa, niin kutsuttua lokusta, joissa vakavasti sairastuneiden dna poikkesi terveiden dna:sta.

Ihmisillä, joiden veriryhmä on A, on suurempi riski sairastua covid-19-taudin vakavaan tautimuotoon. Tutkijat eivät vielä tiedä, mistä tämä tarkalleen johtuu.