Ei, WHO:n johtaja ei paljasta tässä, että joissakin maissa lapsia tapetaan koronarokotuksilla

Lukuisisa sosiaalisen median postauksissa väitetään, että WHO:n johtaja on sanonut, että koronarokotteet tappavat lapsia. Maailman terveysjärjestön johtaja Tedros Adhanom Ghebreyesus ei todellakaan sanonut niin, vaikka hänen puheensa virheen vuoksi kuulostikin siltä.

Lukuisisa sosiaalisen median postauksissa väitetään, että WHO:n johtaja on sanonut, että koronarokotteet tappavat lapsia. Maailman terveysjärjestön johtaja Tedros Adhanom Ghebreyesus ei todellakaan sanonut niin, vaikka hänen puheensa virheen vuoksi kuulostikin siltä.

Shutterstock

Virhe puheessa herättää suurta huomiota sosiaalisessa mediassa.

Useissa postauksissa ja monilla verkkosivuilla kerrotaan, että Maailman terveysjärjestö (WHO) nyt vahvistaa sen, jonka monet ovat muka tienneet koko ajan, että koronarokotteet tappavat lapsia.

Postausten mukaan joulukuun 20. päivänä 2021 pidetyssä lehdistötilaisuudessa WHO:n johtaja Tedros Adhanom Ghebreyesus sanoi, että joissakin maissa tehosterokotteita käytetään lasten tappamiseen.

Julkaisuissa viitataan lehdistötilaisuudessa kuvattuun videopätkään, jossa WHO:n johtaja väitteen mukaan sanoo: ”So if it (tehosterokotteet, toim.) is going to be used, it is better to focus on those groups who have risk of severe diseases and death, rather than, as we see, some countries are using to give boosters to kill children, which is not right.”

Tedros Adhanom Ghebreyesuksen väitetään siis sanoneen, että on parempi keskittyä rokottamaan riskiryhmiin kuuluvia, jotka saattavat sairastua vakavasti tai kuolla koronaan, kuin käyttää tehosterokotteita lasten tappamiseen, kuten joissakin maissa tehdään.

Väite on herättänyt suuria tunteita sosiaalisessa mediassa.

© Shutterstock

“NIIN HÄN EI SANONUT!!!” kirjoittaa yksi käyttäjä, joka postasi videon.

Ja todellakin ei. Tedros Adhanom Ghebreyesus ei sanonut WHO:n lehdistötilaisuudessa, että koronarokotteet tappavat lapsia.

Kyseessä oli puhevirhe, sillä WHO:n johtaja kompasteli sanassa “children” ja onnistui ääntämään sen ensin ”cil-”, ennen kuin hän itse oitis korjasi ja sanoi ”children”.

Koska hän ensin sanoi ”cil-” k-äänteellä, kuulosti siltä, kuin hän olisi sanonut ”kill” (tappaa, toim.).

WHO:n korjaus

WHO on sosiaalisessa mediassa levinneen väärän tiedon jälkeen itse selventänyt Tedros Adhanom Ghebreyesuksen puhetta.

”Hän toisti saman tavun, ja siitä syntyi ’cil-children’. Kaikki muut tulkinnat asiasta ovat 100-prosenttisesti vääriä”, kertoi WHO:n edustaja BBC:lle.

Tedros Adhanom Ghebreyesus halusi sanoa lehdistötilaisuudessa, että koronarokotuksia pitää ensiksi antaa riskiryhmäläisille ja vasta sitten lapsille, jotka eivät yleensä sairastu vakavaan koronatautiin.

Hän sanoi myös, että on väärin antaa tehoserokotteita lapsille rikkaissa maissa niin kauan, kun maailmassa on vielä ihmisiä, jotka eivät ole edes saaneet ensimmäistä rokoteannosta.

Sama lukee myös WHO:n lehdistötilaisuuden kirjallisessa versiossa.