Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ebola in Africa
Lääketiede - Ebola

Ebolarokote on tulossa

Uusi tutkimus osoittaa, että ebolavirus sitoutuu erityisesti yhteen solun proteiiniin. Nyt tutkijat aikovat estää proteiinin toiminnan ja luoda siten tehokkaan, mutta ei aivan vaarattoman ebolarokotteen.

Ebolaan saattaa olla tulossa uusi rokote. Tutkijat ovat nimittäin havainneet, että ebolavirus sitoutuu erityisesti NPC1-proteiiniin ja pääsee siten tartuttamaan taudin uusiin uhreihin. Jos proteiinin toiminta voidaan estää, saadaan suoja virusta vastaan.

Hiiret säästyivät ebolalta

NPC1-geeni tuottaa proteiinia, johon ebolavirus sitoutuu. Kokeessa hiiret, joiden perimästä oli poistettu molemmat NPC1-geenit, osoittautuivat immuuneiksi ebolatartunnalle.

Myös hiiret, joilla oli vain yksi aktiivinen NPC1-geeni ja jotka tuottivat vain puolet normaalista proteiinimäärästä, olivat suhteellisen hyvin turvassa tartunnalta.

Menetelmä ei ole riskitön

Elimistön NPC1-proteiinien toiminnan estäminen ei kuitenkaan ole aivan vaaratonta, sillä proteiinin tehtävänä on kuljettaa kolesterolia elimistössä.

Ihmiset, joiden perimästä puuttuu NPC1-proteiinin tuotantoa ohjaava geeni, kärsivät Niemann–Pickin taudista. Tauti on vaarallinen, sillä kolesteroli pääsee tukkimaan elimistön solut.

Tutkijat uskovat kuitenkin, että elimistö ei kärsi liikaa, jos NPC1-proteiinin toiminta estetään siksi aikaa, kun ihminen tarvitsee suojaa ebolaa vastaan.

<em