Hi-virus
Lääketiede - Aids

Tutkijat osaavat nyt poistaa hivin

Hiv ja aids voivat olla muutaman vuoden päästä historiaa. Saksalainen tutkijaryhmä on poistanut pelätyn viruksen hiiriltä, joille oli aiheutettu hiv-tartunta.

Päivittäin valtava määrä lääkkeitä, joilla on vakavia sivuvaikutuksia, ja sen päälle vielä elämä yhteiskunnassa, joka lyö potilaaseen häpeän leiman. Sellaista on elämä ollut suurelle osalle maailman 37 miljoonasta hiv-tartunnan saaneista.

Kärsimykset saattavat olla historiaa muutaman vuoden kuluttua, sillä saksalainen tutkijaryhmä on saavuttanut läpimurron hiv-tutkimuksessa.

Tutkijat ovat luoneet entsyymin, josta voidaan kehittää hoito hi-viruksen aiheuttamaa elimistön puolustusjärjestelmää tuhoavaa jatkuvaa tulehdusta vastaan.

Hoito poistaa hi-viruksen

Entsyymi toimii saksien tavoin ja leikkaa hi-viruksen pois tartunnan saaneen potilaan dna:sta.

Entsyymillä tehdyt kokeet ja niistä tehdyt päätelmät on julkaistu Nature Biotechnology -lehdessä. Koetta pidetään valtavana läpimurtona sekä hiv- että dna-tutkimuksessa.

”Geenisaksia”, joiden nimi on Brec1, on testattu menestyksekkäästi hiirillä.

Entsyymihoidon jälkeen aiemmin sairailla hiirillä ei havaittu lainkaan merkkejä hiv-tartunnasta.

Tutkijat uskovat, että hoito toimii myös ihmisillä ja että siitä ei koidu minkäänlaisia sivuvaikutuksia.

Hiv-hoito kehitettiin luontoa matkimalla

Entsyymi kehitettiin tekniikalla, joka muistuttaa proteiinien luonnollista kehitysprosessia, mutta tässä tutkijat voivat ohjailla kehityksen suuntaa.

Saksalaistutkijat toivovat aloittavansa ihmiskokeet mahdollisimman pian. Ensimmäiset testit tehtäneen Saksassa.

Brec1:n lisäksi kehitellään myös muita perintöainesta katkovia geenisaksia. Lue lisää siitä, miten CRISPR-tekniikan avulla alkioilta voidaan poistaa vakavan verisairauden aiheuttava perintöaines: