Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

2 MINUUTIN PIKAKURSSI: Näin koronavirus tarttuu

Koronaviruksen hyökkäystaktiikkana on tunkeutua soluihin ja muuttaa ne kopiokoneiksi, jotka tuottavat uusia viruksia. Tässä jutussa kerromme, miten virus tunkeutuu elimistöön. Jutun lukeminen kestää kaksi minuuttia.

NEXU Science Communication

Virushiukkaset pääsevät silmien, nenän tai suun limakalvoille ja sieltä elimistöön.

• Siniset pallukat: virushiukkasia.
Lasse Lund-Andersen

Virushiukkasen pinnalla on pieniä valkuaisainetappeja, niin sanottuja piikkiproteiineja. Nämä piikkiproteiinit näyttävät vähän samalta kuin Auringon uloin kaasukehä, korona. Siitä virus on saanut nimensä.

• Punainen nuoli: piikkiproteiini.
Lasse Lund-Andersen

Kun koronavirus lähestyy elimistön solua, sen piikkiproteiinit tarttuvat solun pinnalla oleviin proteiineihin, niin sanottuihin reseptoreihin. Äskettäin huomattiin, että koronaviruksen piikkiproteiinit tarttuvat erityisen hanakasti ACE2-reseptoreihin. ACE2-reseptoreja on muun muassa keuhkojen soluissa.

• Vaaleanpunaiset pallot: ACE2-reseptoreja.
Lasse Lund-Andersen

Kun viruksen piikkiproteiinit ovat tarttuneet elimistön solun reseptoreihin, viruksen pinta sulautuu solun pintaan. Samalla viruksen rna eli geeniperimä tunkeutuu solun sisälle.

• Punaiset rihmat: viruksen rna.
Lasse Lund-Andersen

Solun sisällä virus vie rna:nsa soluytimeen eli tumaan. Tutkimusten mukaan koronaviruksen rna:ssa on noin 30 000 "kirjainta" eli emästä.

Lasse Lund-Andersen

Viruksen rna kopioituu solun dna:han. Rna ohjaa solun tuottamaan proteiineja, jotka pitävät elimistön immuunijärjestelmän passiivisena ja muodostavat uusia virushiukkasia. Jokainen viruksen valtaama solu voi tuottaa viruksesta miljoonia kopioita ennen kuin se itse kuolee ja hajoaa. Viruksen kopiot voivat tartuttaa elimistön muita soluja tai siirtyä yskän ja aivastuksen mukaan pisaroina keuhkoista muihin ihmisiin.

• Siniset pallukat: Uusia kopioita viruksesta.