Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Geeniterapia tekee kehon rasvasta terveellistä

Yksi ainoa rasvasolujen geeni voi olla avain uuteen liikapainon hoitoon. Kun geeni poistetaan, solut muuttuvat niin, että ne energian varastoimisen sijaan alkavatkin kuluttaa energiaa.

Uudet kokeet hiirillä osoittavat, että liikapainoa on mahdollista hoitaa muuttamalla kehossa olevia rasvasoluja.

Massachusettsin yliopiston tutkijat Yhdysvalloissa saavuttivat kiinnostavia tuloksia niin sanotulla CRISPR-tekniikalla, jolla geenejä voidaan poistaa kromosomeista.

Ruskea rasva polttaa energiaa pois

Elimistössä on kahdenlaisia rasvasoluja, valkoisia ja ruskeita. Valkoinen rasva toimii passiivisena rasvavarastona, kun taas ruskeat rasvasolut ovat aktiivisempia ja kykenevät muuttamaan kehon rasvaa lämmöksi.

© Ken Ikeda Madsen & Shutterstock

Yksi geeni muuttaa rasvan toisenlaiseksi

Uusi hoitomenetelmä, jossa eliminoidaan yksi geeni, voi pian muuttaa epäterveellisen valkoisen rasvan ruskeaksi rasvaksi.

• Valkoisia rasvasoluja eristetään

Liikapainoisen elimistöstä otetaan tavallisia valkoisia rasvasoluja. Hoitoon riittää gramma niitä.

• Tumasta poistetaan yksi geeni

Soluista leikataan CRISPR-tekniikalla NRIP1-geeni, jolloin ne muuttuvat ruskeiksi rasvasoluiksi.

• Ruskeita soluja siirretään elimistöön

Kun aikaan saadut ruskeat rasvasolut palautetaan elimistöön, ne muuttavat rasvaa lämmöksi ja paino alkaa pudota.

Pikkulapsilla on paljon ruskeaa rasvaa, joka voi pitää ruumiin lämpimänä, mutta sen määrä vähenee ihmisen ikääntyessä.

Uudella tekniikalla tilanne voidaan muuttaa. Kokeessa tutkijat eristivät ihmisen valkoisia rasvasoluja ja poistivat niistä NRIP1-geenin.

Muunnellut solut sietivät rasvaista ruokaa

Ilman geeniä soluista kehittyi ruskeita rasvasoluja, joita ruiskutettiin koehiirin. Sen jälkeen hiirille annettiin runsasrasvaista ruokaa ja seurattiin niiden terveydentilaa. Vertailuryhmän hiiret saivat saman käsittelyn, mutta rasvasolut olivat valkoisia.

Tulos osoitti, että hiiret, joilla oli ruskeaa rasvaa, lihoivat vain puolet siitä mitä hiiret, joilla oli vain valkoista rasvaa.

Valkoisen rasvan muuntaminen ruskeaksi ei vain laihduta vaan tekee myös maksasta terveemmän. Tämä on todettu hiirikokeissa. Hoidon ansiosta hiiret sietivät rasvaista ravintoa paremmin ja maksan koko ja väri säilyi luonnollisena (pikkukuva alhaalla). Muut hiiret lihoivat ja niiden maksa vaaleni (pikkukuva ylhäällä).