Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Crispr

CRISPR-menetelmää käytettiin ensimmäisen kerran ihmisen elimistössä

HYVIÄ UUTISIA KRIISIAIKANA: CRISPR-menetelmää käytettiin ensimmäisen kerran ihmisen elimistössä. Se on suuri askel mullistavalle geenimuokkaustekniikalle, jolla voidaan parantaa hyvin monenlaisia sairauksia.

Mullistavalla CRISPR-tekniikalla eli niin sanotuilla geenisaksilla voidaan leikata pois sairauksia aiheuttavia geenejä ja asettaa poistetun geenin tilalle korvaavia geenejä. Periaatteessa sillä voidaan hävittää kaikki geneettiset sairaudet. Tällä hetkellä CRISPR-tekniikkaa testataan myös syövän, hiv:n ja herpeksen hoidossa.

Tähän mennessä tutkimuksissa on otettu elimistöstä tiettyjä soluja, joita on muokattu laboratoriossa, ja sen jälkeen solut on viety takaisin elimistöön.

Nyt Oregonin lääketieteellisen yliopiston tutkijat ovat ensimmäisen kerran käyttäneet CRISPR-menetelmää ihmisen elimistössä ja ottaneet samalla edistysaskeleen geenisaksitekniikassa.

Läpimurto tehtiin kokeessa, jossa yritetään parantaa perinnöllistä Leber congenital amaurosis -silmäsairautta. Se johtuu virheestä geenissä CEP290. Geenin mutaatio estää sen proteiinin toiminnan, jota tarvitaan siihen, että valo muuttuu aivoihin kulkeviksi signaaleiksi.

Sairauden vuoksi lapsi joko syntyy sokeana tai sokeutuu hyvin pienenä.

Muuntogeenisiä silmätippoja verkkokalvon taakse

Kokeessa tutkijat laittoivat kolme tippaa muuntogeenisiä mekanismeja potilaiden verkkokalvon taakse.

Tavoitteena on, että CRISPR-menetelmällä voidaan leikata sairauden aiheuttava mutaatio pois geenistä ja siten palauttaa potilaan näkö.

Forskere bruger crispr-teknologi mod blindhed

Kokeeseen kuului useita yhden tunnin kestäneitä leikkauksia, joissa potilaat nukutettiin ja heille tiputettiin erikoisvalmisteisia silmätippoja.