Biosiru tunnistaa taudit parissa minuutissa

Perinnöllisiä sairauksia aiheuttavat geenit voidaan tunnistaa yksinkertaisella laitteella, joka mahtuu vaikka lääkärin käteen.

Kalifornian yliopiston tutkijat ovat kehittäneet biosirun, joka tunnistaa soluista sairauksia aiheuttavat geenit muutamassa minuutissa. Sirussa yhdistyvät grafeenin sähköiset ominaisuudet ja CRISPR-tekniikka, jota käytetään muun muassa geenisiirroissa.

CRISPR-tekniikassa aCas9-proteiinin avulla tunnistetaan dna-jakso, jonka vuoksi tietty geeni ei toimi niin kuin sen pitäisi. Cas9 löytää oikean dna-jakson, koska siihen on liitetty niin sanottua opas-rna:ta, joka sopii tarkalleen etsittyyn dna-jaksoon.

Elektrodit rekisteröivät sairaat geenit

Biosirun pohja on grafeenia. Grafeeni on hiilen muoto, jossa hiiliatomit muodostavat vain yhden atomin paksuisen kerroksen. Sirussa on kaksi elektrodia, jotka mittaavat kohtaamansa aineen sähköisen vastuksen.

Grafeenikerroksen päällä on kerros Cas9-molekyylejä, jotka on muokattu tunnistamaan tietyn sairauden aiheuttava geeni.

Yhdestä dna-näytteestä voidaan tutkia monen eri sairauden, kuten sirppisoluanemian ja Duchennen lihasdystrofian, geenejä.