Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Geenimuuntelu voisi tuhota malariasääsken

Tutkijat ovat kehittäneet geneettisen menetelmän, jolla malariahyttynen voitaisiin hävittää maapallolta. Ei kuitenkaan ole itsestäänselvää, että sitä voidaan käyttää.

James Gathany/CDC

Lontoon Imperial College -yliopiston tutkijat ovat löytäneet keinon, jolla malariaa levittävän hyttysen geeniperimää voidaan muuttaa niin, että koko kanta tuhoutuu.

Tutkijat muuttivat hyttysen perimän niin sanottua doublesex-geeniä, joka ohjaa yksilön kehittymistä naaraaksi tai koiraaksi.

Geenimuunnos saa naaraat kehittymään koiraiksi, jolloin ne eivät ime verta eivätkä laske munia.

Muunneltu geeni koituu sääsken kohtaloksi

Menetelmää testattiin laboratoriossa kahdella eristetyllä hyttyskannalla, joissa oli kussakin 300 normaalia naarasta, 150 normaalia koirasta ja 150 muuntogeenistä koirasta.

Toisessa kannassa kaikki yksilöt kantoivat kahta kopiota muunnellusta doublesex-geenistä seitsemän sukupolven jälkeen. Sitten kanta kuoli sukupuuttoon. Toisessa kannassa sukupuutto koitti 11 sukupolven jälkeen.

Brittitutkijat uskovat, että doublesex-geeniä muuntelemalla malariahyttyset voitaisiin hävittää maailmasta, jos niin halutaan.

Kahdessa kokeessa muunneltu geeni tuhosi hyttyskannat ripeästi

Taulukosta näkyy, että hyttyset laskevat vähemmän munia, kun tutkijat ovat manipuloineet niiden geenejä. Vihreä viiva (koe 1) ja punainen viiva (koe 2) osoittavat, että muuntogeeniset hyttyset eivät enää tuota munia 8:n ja 12 sukupolven jälkeen.

Monien mielestä olisi epäeettistä olla käyttämättä tätä menetelmää, sillä malaria aiheuttaa 400 000 ihmisen kuoleman joka vuosi.

Toisaalta on esitetty, että muunneltu geeni voisi levitä myös muihin hyönteislajeihin. Jos näin kävisi, seuraukset olisivat ennalta-arvaamattomat.