Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Adrenaliini ruisku
Kulttuuri - Käyttäytyminen

Olet koukussa adrenaliiniin

Olet energinen. Sinun on vaikeaa rentoutua. Siinä ei ole mitään vikaa, mutta elimistösi kaipaa välillä lepoa.

Kuuntele kehon viestejä

Ei ole väärin pitää monta rautaa tulessa yhtä aikaa, mutta niin ei kannata tehdä jatkuvasti.

Kun sinulla on oikein kiire ja painat täysillä, kehossa erittyy stressihormoneja, jotka voivat pitkään vaikuttaessaan olla elimistölle haitallisia. Saatat ajautua jatkuvaan stressitilaan, josta et helposti pääse eroon, vaikka yrittäisit rentoutua.

Onkin tärkeää, että kuuntelet kehosi viestejä ja menet nukkumaan, kun olet väsynyt, etkä vain juo lisää kahvia virkistyäksesi.

Valitse taistelusi

Joskus on tärkeää taistella oman asiansa puolesta ja saada muut ymmärtämään asiat näkökulmastasi.

Toisinaan kannattaa kuitenkin säästää itseään ja etenkin toisia ja hyväksyä, että kaikki eivät voi olla asioista samaa mieltä.

Aina, kun kiihdyt, elimistösi ajautuu hälytystilaan, josta palautuminen voi viedä pitkään. Jos valitset taistelusi huolella, voit säästellä ruutia ja käyttää sitä silloin, kun sitä todella tarvitaan. Voit myös yltää parempiin saavutuksiin, kun elimistölläsi on välillä aikaa kerätä voimia.

Jos sinun on vaikeaa pitää temperamenttiasi kurissa, sinun ehkä kannattaa hakeutua seuraan, jossa on pakko ottaa rauhallisesti, esimerkiksi shakkikerhoon tai kalakavereiden seuraan. Jos ympärilläsi olevat ihmiset ovat yhtä kiireisiä kuin sinä, et itsekään pysty rentoutumaan.

Muuta tottumuksiasi ja vältä stressiä

Voit ehkäistä stressiä muuttamalla tapojasi.

Yritä esimerkiksi aloittaa työt hyvissä ajoin ja aseta itsellesi vaikkapa määräpäivä muutamaa päivää ennen kuin työn on oikeasti oltava valmis.

Näin sinulla on jokin kiintopiste, mutta jos et ehdi saada työtä valmiiksi ennen sitä, sinun ei tarvitse menettää yöuniasi, sillä oikeaan määräpäivään on vielä aikaa.

Nauti hiljaisuudesta

Voit myös kokeilla mietiskelyä. Jos se tuntuu ylivoimaiselta, sammuta ainakin televisio ja radio välillä ja nauti hiljaisuudesta ja katsele ikkunasta ulos.

Lue myös:

Käyttäytyminen

Aivan liian vähän askelia

1 minuuttia
Teinit viettävät paljon aikaa ruudun ääressä
Käyttäytyminen

Näin pitkään teinin kannattaa istua näytön ääressä

0 minuuttia
Käyttäytyminen

Itku lisää stressihormonin eritystä

0 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota