Mayat myrkyttivät itsensä

Mayojen suurkaupunki Tikal hylättiin äkillisesti 800-luvun lopussa. Uusi tutkimus osoittaa, että syynä olivat kuivuus ja elohopeamyrkytys.

1 200 vuotta sitten mayojen suurkaupungin Tikalin kadut ja temppelit kuhisivat elämää. Kaupungin suuruuden päivinä siellä asui jopa 100 000 ihmistä, kunnes väkiluku romahti äkillisesti.

Arkeologiset tutkimukset ovat osoittaneet, että nykyisen Guatemalan alueella sijainnut kaupunki hylättiin 800-luvun lopussa täysin.

Tähän asti tutkijat ovat arvelleet, että kaupungin hylkääminen johtui pitkistä kuivuuskausista, mutta nyt Cincinnatin yliopiston biologien tekemä tutkimus osoittaa, että se on vain osa totuudesta.

Tikalin vesivarantoja tutkittaessa tutkijat löysivät syanobakteeriesiintymiä juuri niistä kerroksista, jotka ovat peräisin kaupungin hylkäämisen ajoilta.

© Nicholas Dunning/UC

Toinen merkittävä syy on se, että mayat myrkyttivät oman juomavetensä.

Vedenlaatu heikkeni heikkenemistään

Tutkijat analysoivat kaupungin kymmenen suuren vesivaraston kerrostumia. Kaupungilla ei ollut suoraa yhteyttä järviin tai jokiin, joten kuivina kausina vesi oli vähissä.

Vähäsateiseen aikaan vesivarastot eivät täyttyneet, ja niissä jäljellä olevan veden laatu heikkeni jatkuvasti.

Tutkimukset paljastivat, että vedessä olevien syanobakteerien pitoisuudet olivat kohonneet juuri ennen kaupungin hylkäämistä. Tutkijoiden mukaan vesi oli loppuvaiheessa jo täysin juomakelvotonta.

Tikalin elintärkeät vesivarastot muuttuivat myrkkyaltaiksi, kun seinämaalausten sisältämä elohopea oli huuhtoutunut seiniltä veteen vuosisatojen ajan.