Miten raskas liikenne vihertyy?
Tiet ovat täynnä rekkoja, jotka tarvitsevat paljon polttoainetta. Miksi raskas liikenne ei voi kulkea sähköllä?

Isokokoiset sähköautojen akut kuulostavat helpolta ratkaisulta raskaan liikenteen vihertämiseen. Autonvalmistajat, muun muassa ruotsalainen Volvo, ovat jo kehittämässä sähkörekkaa.
Vaikka sähköautot, kuten Tesla tai VW ID.4, kulkevat kevyesti nykyakuilla, akut joutuvat kovaan haasteeseen, kun kulkuneuvo on rekka, laiva, juna tai lentokone.
Syynä on käsite nimeltä energiatiheys, jossa polttoaineen painoa verrataan sen sisältämään energiamäärään. Tiheyden yksikkönä käytetään esimerkiksi megajoulea per kilo.
Raskaat akut jarruttavat rekkoja
Tavallisen bensiinin energiatiheys on 46,4 MJ/kg, dieselin 44,8 MJ/kg. Tehokas litiumioniakku puolestaan saa energiatiheydekseen 0,72 MJ/kg.
Jos sähkörekalla pitää olla 100:aa kiloa dieseliä vastaava energiamäärä akuissa, siinä pitäisi olla kuuden tonnin akusto. Ja siinä tapauksessa rekka kuljettaisi kuusi tonnia vähemmän rahtia.