Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kaljuus ja korkea testosteronitaso

Viisi väitettä hiuksista

Ovatko blondit tyhmiä? Entä aiheuttaako stressi harmaita hiuksia? Tutkijat käyttivät tietoa geeneistä, hermosoluista ja hormoneista punnitessaan viiden yleisen hiuksia koskevan uskomuksen todenperäisyyden.

Väite 1: ”Stressi aiheuttaa harmaita hiuksia”

Stressi harmaannuttaa hiukset

Stressaantuneet kantasolut saavat hiukset vaihtamaan väriä.

Tutkijat ovat aiemmin pitäneet varmana sitä, että äkillisen hiusten harmaantumisen syy piilee vain geeneissä.

Nyt Yhdysvalloissa Harvardin yliopistossa tehty tutkimus kuitenkin osoittaa, että stressillä voi olla oma osuutensa asiaan.

Stressaantuneen hermostossa vapautuu noradrenaliini-nimistä viestiainetta, joka kiihottaa tiettyjen karvatupissa olevien kantasolujen toimintaa.

Solut tuottavat melaniinia eli väriainetta, joka antaa yleensä hiuksille värin, ja noradrenaliini heikentää solujen toimintaa ja saa ne siirtymään muualle, jolloin kasvavista hiuksista tulee harmaita tai valkoisia.

Väri voi palautua ennalleen, jos stressi poistuu.

VÄITE ON: TOTTA

Väite 2: ”Kaljut miehet uhkuvat testosteronia”

Kaljut miehet ja testosteroni

Testosteroni sitoutuu pään karvatupen soluihin.

Kun miehille tyypillisiä hormoneja eli testosteronia ja dihydrotestosteronia sitoutuu karvatuppiin, karvanystyt voivat surkastua, jolloin karvatupen yhteys verenkiertoon katkeaa ja karva lakkaa kasvamasta.

Tämä voi aiheuttaa kaljuuntumista. Silti kaljuuntumisen ja korkean testosteronitason välillä ei ole löydetty miehiltä tilastollista yhteyttä.

Syy ei siis piile epätavallisen suuressa testosteronimäärässä vaan pikemminkn karvatuppien herkkyydessä testosteronille.

Toisaalta on havaittu, että korkea testosteronitaso voi aiheuttaa naisilla kaljuuntumista.

VÄITE ON: TARUA

Väite 3: ”Blondit eivät ole ruudinkeksijöitä”

Blondit eivät ole tyhmiä

Hiusten värin ja älykkyysosamäärän välillä ei ole tilastollisesti merkittävää yhteyttä.

Vaaleahiuksisista naisista kerrotaan usein vitsejä, joissa heidän älykkyysosamääränsä asetetaan kyseenalaiseksi. Tiede on kuitenkin tässä blondien puolella.

Vuonna 2014 geenitutkijat kertoivat, että hiusten vaalean värin aiheuttava geenimutaatio vaikuttaa vain karvatuppiin.

Sillä ei siis ole mitään vaikutusta aivosoluihin eikä älykkyyteen. Ja vuonna 2016 yhdysvaltalainen tutkija selvitti hiusten värin ja älykkyysosamäärän välisen yhteyden yli 10 000 valkoihoisella yhdysvaltalaisnaisella.

Keskimääräinen älykkyys vaikutti olevan suurin piirtein sama, olipa hiusten väri sitten millainen hyvänsä.

Vaaleahiuksisten älykkyysosamäärä oli 103,2, ruskeahiuksisten 102,7, punatukkaisten 101,2 ja mustatukkaisten 100,5.

VÄITE ON: TARUA

Väite 4: ”Naiset eivät kaljuunnu”

Naisilta lähtee hiuksia

Naisten estrogeenitaso alkaa laskea noin 45 vuoden iässä, mikä voi aiheuttaa hiusten lähtöä.

Naisten karvatupet noudattavat samanlaista kiertoa kuin miestenkin. Pitkän kasvukauden jälkeen hius irtoaa karvatupesta ja tippuu ennen kuin uusi alkaa kasvaa.

Niin naisilta kuin miehiltäkin irtoaa tavallisesti 50–150 hiusta päivässä, ja toisinaan kato voi olla nopeampaakin.

Lisäksi naiset kärsivät miesten tavoin pälvikaljuudesta, eikä ole lainkaan tavatonta, että vaihdevuosiiässä naisten hiukset ohenevat merkittävästi estrogeeninerityksen vähenemisen vuoksi.

VÄITE ON: TARUA