Tutkijat ratkaisivat maailman pahimman tappajan arvoituksen

Isorokko vaati satojen miljoonien ihmisten hengen. Tutkijat ovat saaneet selville uutta tartuntataudin historiasta.

Isorokko
© CDC/James Hicks/Wikimedia Commons

Joka päivä jopa tuhat ihmistä kuoli näkymättömän tappajan vuoksi 1700-luvulla. Kaikkiaan se surmasi lähes 300 miljoonaa ihmistä eli lähes yhtä paljon kuin Yhdysvalloissa on nykyään asukkaita.

Maailman terveysjärjestö ilmoitti vuonna 1980, että isorokko oli hävitetty luonnosta rokotusohjelman ansiosta. Isorokko on ihmiskunnan historian tappavimpia tartuntatauteja. Sen historia on kuitenkin ollut hämärän peitossa.

Italialaistutkijat ovat onnistuneet mallintamaan viruksen kehityksen ja selvittäneet sen alkuperän.

Muumioitunut poika auttoi tutkijoita

Isorokon aiheuttava Variola-virus leviää pisaratartuntana ja aiheuttaa kivuliaita nesterakkuloita suureen osaan kehoa.

Liettuassa vanhasta kirkosta löydetyn pojan muumioituneesta ruumiista onnistuttiin eristämään virus-dna:ta vuonna 2016. Tutkijat ajoittivat isorokkoviruksen 1600-luvulle. Vuonna 2020 eristettiin kadonneiden isorokoviruskantojen dna:ta keskiajan alussa 600-luvulla eläneiden ihmisten hampaista. Siten varhaisin todiste isorokkoviruksen dna:sta oli tuhat vuotta vanhempi.

Isorokko saattoi riehua kauan ennen keskiaikaa

Egyptiläismuumioiden oudot arvet ovat saaneet monet tutkijat arvelemaan, että kivuliaat rakkulat vaivasivat ihmisiä jo vanhalla ajalla.

Italialaisen Milanon yliopiston tutkijat ovat esittäneet ensimmäiset todisteet siitä, että isorokosta kärsittiin jo faraoiden Egyptissä. Vertaamalla 54:ää eri isorokkoviruskantaa he onnistuivat selvittämään tappajaviruksen arvoituksellisen kehityksen.

Yhteinen kantamuoto

Italialaistutkijat havaitsivat, että eri isorokkoviruskannat polveutuivat samasta kantamuodosta. Ensimmäisen kerran virus tarttui ihmiseen 2 000 vuotta aiemmin kuin tähän asti on uskottu eli 3 800 vuotta sitten, jolloin Egyptin muinainen korkeakulttuuri oli vasta kehittymässä. Aiemmat oletukset isorokon esiintymisestä faraoiden Egyptissä saivat siis vahvistuksen.

Tutkijat toivovat havainnon valottavan lisää kaikkien aikojen tappavimpiin kuuluvan taudin historiaa ja auttavan ratkaisemaan pitkäaikaisen kiistan siitä, milloin isorokko alkoi riehua.