Australialaisprofessori John Hattie, joka on kirjoittanut muun muassa Visible Learning -kirjan (2008), joka on noussut opettajien suosikiksi kautta maailman, sanoo kuitenkin, että tehokkaan oppimisen perusta on aivan muissa asioissa.
Kattava tutkimus
Ymmärtääkseen, mitkä tekijät vaikuttavat oppimiseen eniten Hattie on analysoinut valtavan määrän oppimisesta vuosien varrella kerättyä tietoa.
Hattielta on pian tulossa jatko-osa suursuosioon nousseeseen Visible Learning -kirjaan. Visible Learning – The Sequel -kirjassa australialaisprofessori paljastaa, että tärkein tehokkaan oppimisen takaaja on työhönsä sitoutunut opettaja.
Lisäksi hänen mukaansa oppilaiden on ymmärrettävä opiskelun tarkoitus ja ymmärrettävä, että oppiminen on pitkäkestoinen matka tai prosessi.
Hattie tiimeineen päätyi näihin tuloksiin vertailtuaan 2 100 meta-analyysia viimeisten 40 vuoden ajalta. Vertailussa olleet tutkimukset ovat kattaneet yhteensä 130 000 tutkimusta ja 400 miljoonaa oppilasta eri puolilta maailmaa.
”Kirjassa ei jaeta nopeita vinkkejä siihen, miten koulut voivat hilata oppimistuloksiaan paremmalle tasolle. Kyse on oppimiskulttuurin muutoksesta, siitä, että opettajat pitävät opettamisesta ja oppilaat oppimisesta”, Hattie toteaa verkkomedia Scimexin haastattelussa.
Ja jos joku uskaltaa väittää, että opiskelu ei ole kaikkia varten, Hattiella on vastaväite valmiina.
”Kaikki lapset pystyvät oppimaan, ja kaikki lapset pystyvät arvostamaan oppimista. Parasta, mitä opettaja voi tehdä, on odottaa paljon kaikilta oppilailta ja nähdä oppilaiden väliset erot mahdollisuuksina oppia erilaisilla tavoilla. Opettajan pitää myös rohkaista oppilaita haastamaan itsensä ja asettamaan itselleen korkeita oppimistavoitteita”, Hattie toteaa.