Unenpuute ohjaa haitallista rasvaa sisäelimiin

Liian vähäinen uni voi olla vaarallista. Kokeessa liian vähän nukkuvilla havaittiin rasvan kertyvän sisäelinten ympärille, mikä puolestaan voi johtaa diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin.

Liian vähäinen uni voi olla vaarallista. Kokeessa liian vähän nukkuvilla havaittiin rasvan kertyvän sisäelinten ympärille, mikä puolestaan voi johtaa diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin.

Shutterstock / tommaso79

Oletko yksi heistä, joilta yöunet jäävät vähiin sarjamaratonien tai illan koittaessa puhkeavan äkillisen nettiaddiktiokohtauksen vuoksi?

Sinun kannattaisi sulkea silmäsi aiemmin, sillä unenpuute voi kasvattaa riskiä sairastua sydän- ja aineenvaihduntasairauksiin. Sen osoittaa uusi yhdysvaltalainen tutkimus.

Unenpuute on pitkään huolestuttanut terveysasiantuntijoita, jotka kutsuvat sitä globaaliksi epidemiaksi.

Yötyö, suoratoistopalvelut ja älypuhelin sängyssä häiritsevät yöunta, mikä voi pitkällä aikavälillä johtaa vakaviin elintapasairauksiin.

Yhdysvalloissa Minnesotassa voittoa tavoittelemattoman Mayo-klinikan tutkijaryhmä on osoittanut, että unenpuute voi kerryttää elimistöön rasvaa.

Erityisesti epäterve rasva näyttää asettuvan sisäelinten ympärille.

Neljä tuntia unta

Tutkimusryhmä koostui kahdestatoista terveestä normaalipainoisesta henkilöstä, jotka jaettiin kahteen ryhmään. Kontrolliryhmä sai nukkua yhdeksän tuntia, ja koeryhmä joutui tyytymään neljään tuntiin.

42 päivän aikana koehenkilöiden energiansaantia ja -kulutusta mitattiin. Lisäksi tarkkailtiin painon kehitystä ja rasvan jakautumista vatsan ulkopuolelle ja sisäelinten ympärille.

Tutkimusjaksot oli jaettu kahteen osaan, joista kumpikin kesti 21 vuorokautta.

Vain neljän tunnin yöunet saivat jo kahdessa viikossa aikaan huolestuttavia muutoksia.

© Covassin N. et al.

Ensimmäiset neljä päivää kaikki osanottajat saivat nukkua yhdeksän tuntia. Seuraavat kaksi viikkoa kontrolliryhmä jatkoi yhdeksän tunnin yöunia, kun taas koeryhmän unensaantia rajoitettiin neljään tuntiin. Viimeiset kolme päivää ryhmät nukkuivat taas yhdeksän tuntia. Toisessa jaksossa ryhmien nukkumistapaa vaihdettiin.

Ryhmät saivat syödä koko ajan rajoituksetta.

Rasva, diabetes ja sydän- ja verisuonitaudit

Koeryhmä nautti 300 ylimääräistä kilokaloria päivässä. He söivät 13 prosenttia enemmän proteiinia ja 17 prosenttia enemmän rasvaa.

Painonnousu oli pientä, mutta rasvaa kertyi merkittävästi. Mahan rasvavarastot kasvoivat yhdeksän prosenttia ja sisälmysrasva yksitoista prosenttia verrattuna koeryhmään.

Normaalisti rasvaa kertyy ihon alle, mutta uusi tutkimus osoittaa, että unenpuute voi ohjata rasvan sisäelinten ympärille, mikä altistaa diabetekselle, verenpaineen kohoamiselle ja sydän- ja verisuonitaudeille.

Vaikka koehenkilöiden nukkuminen, syöminen ja paino palautuivat ennalleen, rasva pysyi elinten ympärillä jonkin aikaa kokeen jälkeen.

Tutkijat toivovat kokeensa osoittavan, että elintapasairauksien ehkäisyssä ei pidä tuijottaa vain painoa vaan on syytä kiinnittää myös riittävään unen saantiin.