Tutkijat: Yksi ruoka-aine lievittää tehokkaasti koestressiä

Jos kämmenesi hikoavat tai koe aiheuttaa sinulle muita epämiellyttäviä tuntemuksia, tässä on sinulle hyviä uutisia.

© Shutterstock

Opiskelijat tietävät, miltä stressaava koejakso tuntuu. Kokeeseen lukeminen ja kokeessa oleminen aiheuttavat monelle erilaisia fyysisiä oireita.

Vain harvat kuitenkin tietävät, että pari kourallista pähkinöitä päivässä voi lievittää kokeen aiheuttamia fyysisiä ja psyykkisiä oireita. Nutrients-lehdessä julkaistu tutkimus osoittaa, että päivittäinen pähkinäannos voi lievittää niin kutsuttua akateemista stressiä ja edesauttaa suolen mikrobien toimintaa.

Koeryhmänä 80 nuorta opiskelijaa

Etelä-Australian yliopiston tutkijat tarkkailivat koeryhmää, johon kuului 80 mies- ja naispuolista yliopisto-opiskelijaa. Koehenkilöt jaettiin kahteen ryhmään, joista toisen ryhmän piti syödä 50 grammaa pähkinöitä päivässä. Toinen ryhmä oli verrokkiryhmä. Ryhmät testattiin kolmeen otteeseen. Ensin 13 viikkoa kestäneen lukukauden alussa, sitten kokeen yhteydessä, ja kolmas kerta oli kaksi viikkoa kokeen jälkeen.

Hyvä uni ja mielenrauha

”Huomasimme, että ne osallistujat, jotka söivät noin kaksi kourallista pähkinöitä päivässä, voivat verrokkiryhmää paremmin monella osa-alueella. Arvio perustui opiskelijoiden omaan itsearviointiin mielenterveydestään. Lisäksi pähkinöitä syöneiden koehenkilöiden aineenvaihdunta ja unen laatu paranivat”, selittää tutkimuksen johtaja Mauritz Herselman Etelä-Kalifornian yliopistosta.

Vähemmän taipumusta masennukseen

Opiskelijat, jotka eivät nauttineet pähkinöitä päivittäin, olivat stressaantuneempia ja masentuneempia ennen koetta kuin pähkinöitä syöneet opiskelijat. Itse asiassa pähkinöitä syöneiden koehenkilöiden masentuneisuus väheni selvästi ensimmäisen ja viimeisen testin välillä.

Runsaasti hyödyllisiä aineita

Pähkinöiden positiiviseen vaikutukseen niin fyysiseen kuin psyykkiseenkin terveyteen on olemassa selitys.

Aiemmissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, että pähkinät sisältävät omega-3-rasvahappoja, antioksidantteja, melatoniinia, polyfenoleja, folaattia ja E-vitamiinia, eli aineita, jotka edistävät aivojen toimintaa ja ruoansulatusta. Monet uskovat, että pähkinät lihottavat, mutta se on myytti. Journal of Nutrients - lehdessä julkaistussa tutkimuksessa selvisi, että joukolla ikääntyviä ihmisiä, jotka nauttivat päivässä 300:aa kilokaloria vastaavan määrän pähkinöitä, ei havaittu merkkejä painonnoususta.

Shutterstock

©

Lue myös:

Erityisen haavoittuvainen ryhmä

Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan vähintään 75 prosenttia henkilöistä, jotka kärsivät mielenhäiriöistä, ovat alle 24-vuotiaita. Toisin sanoen opiskelijat ovat erityisen haavoittuvaisessa iässä.

”Tutkimuksemme osoitti, että jos henkilö syö pähkinöitä stressaavan jakson aikana, sillä voi olla positiivinen vaikutus mielenterveyteen ja hyvinvointiin. Pähkinät ovat muutenkin terveellinen ja hyvänmakuinen välipala. Niitä voi käyttää monessa ruoassa, ja ne voivat siis lievittää akateemista stressiä”, toteaa Larisa Bobrovskaya Etelä-Australian yliopistosta.