Vauva vauvanruoka

Tutkijat: Näin saat vauvasi syömään enemmän kasviksia

Vauvoilla tehty koe osoitti, miten halu syödä hedelmiä ja vihanneksia voidaan kaksinkertaistaa.

Vauvoilla tehty koe osoitti, miten halu syödä hedelmiä ja vihanneksia voidaan kaksinkertaistaa.

Shutterstock

Vanhemmille voi olla turhauttavaa, jos lapsi jatkuvasti hylkii kasviksia ja sysää ne lautasen reunalle. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla.

Ruotsissa Uumajan yliopiston ja Yhdysvalloissa Kalifornian yliopiston tutkijat seurasivat kahta ryhmää vauvoja puolitoista vuotta 4–6 kuukauden iästä asti. Toinen ryhmä noudatti Ruotsin elintarvikeviranomaisten suosittelemaa ruokavaliota ja toinen niin sanottua pohjoismaista ruokavaliota, joka rintamaidon lisäksi perustuu pitkälti muun muassa hedelmäsoseisiin, marjoihin ja juureksiin.

Tulokset olivat lupaavia. Vauvat, jotka tottuivat jo varhain syömään kasviksia, söivät vielä 12–18 kuukauden ikäisinä lähes 45 prosenttia enemmän hedelmiä ja vihanneksia kuin vertailuryhmän jäsenet.

Ei sivuvaikutuksia

Tutkimusjohtajan Ulrica Johanssonin mukaan pohjoismaisella ruokavaliolla ei havaittu haittavaikutuksia, vaikka se sisältää vähemmän proteiinia kuin vauvoille virallisesti suositeltu ruokavalio.

“Pohjoismainen ruokavalio, jossa on enemmän hedelmiä ja vihanneksia, on lapselle turvallinen ja se voi edistää terveellisiä syömistottumuksia varhaislapsuudessa”, Ulrica Johansson toteaa.

Pohjoismainen ruokavalio sisältää kausihedelmiä, vihanneksia, marjoja, yrttejä ja sieniä sekä palkohedelmiä sekä kasvirasvoja, öljyjä, kalaa ja kananmunaa. Toisaalta siinä on vähemmän makeisia, lihaa ja maitotaloustuotteita.

Tutkimukseen osallistui 200 vauvaa. Tutkijat seuraavat lasten kehitystä 7 vuoden ikään asti selvittääkseen, säilyykö mieltymys pohjoismaiseen ruokavalioon.